kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۳۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
بحران سیاسی در آمریکا ادامه دارد

همه به دنبال استیضاح ترامپ ترامپ به دنبال افشاگر مکالمه‌ها

در آمریکا و با جدی شدن رسوایی «اوکراین گیت» همه به دنبال استیضاح ترامپ هستند، حتی بخشی از مردم و جمهوری خواهان. در این میان ترامپ نیز به دنبال شناسایی هویت کسی است که مکالمات جنجالی وی را با رئیس‌جمهور اوکراین فاش کرده است.


سرویس خارجی-

اجماع گسترده‌ای در آمریکا حداقل بین دموکرات‌ها و رسانه‌ها شکل گرفته که ترامپ باید به دلیل رسوایی «اوکراین گیت» استیضاح شود حتی اگر به گفته پلوسی؛ دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را نیز در انتخابات 2020 از دست بدهند. نظرسنجی‌ها نیز از حمایت افکار عمومی آمریکا از استیضاح ترامپ حکایت دارد. دیروز گزارشی منتشر شد که بیش از 80 درصد سیاهان آمریکا ترامپ را «رئیس‌جمهور بد»می‌دانند. فشارها ترامپ را به شدت عصبی کرده است، آن‌قدر عصبانی که او دموکرات‌ها را به دروغگویی، خیانت، جاسوسی و ایجاد جنگ داخلی متهم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در به در دنبال کسانی است که مکالمه وی را با رئیس‌جمهور اوکراین افشا کرده‌اند.
رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه در چند رشته توئیت خواستار دیدار با افشاگر این مکالمه شد و نوشت: «مثل هر آمریکایی، من هم مجاز به دیدار با شخص اتهام‌زننده به خود هستم، مخصوصا که به او افشاگر هم می‌گویند، کسی که یک مکالمه خوب با یک رهبر خارجی را به صورت کاملا نادرست و به شیوه‌ای فریبکارانه ارائه کرده است... من نه تنها می‌خواهم با متهم خود که اطلاعات دست دوم و دست سوم داده است دیدار کنم بلکه با شخصی که این اطلاعات را به صورت غیرقانونی در اختیار این افشاگر قرار داده است و کاملا نادرست هستند نیز دیدار کنم. آیا این جاسوسی از رئیس‌جمهور آمریکا نیست؟ عواقب بزرگی خواهد داشت».
دسته گل جدید ترامپ
اما در حالی که جنجال‌ها بر سر دسته گل قبلی ترامپ بر سر مکالمه وی با رئیس‌جمهور اوکرین ادامه دارد اکنون نوبت به افشای تماس تلفنی وی با «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا و فشار به او برای دستاوردسازی سیاسی رسیده است. روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد سه‌شنبه به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه نوشت، ترامپ اخیرا با «موریسون» تماس گرفته و از او خواسته تا به «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا کمک کند تا اطلاعاتی را برای بی‌اعتبار و بی‌وجهه کردن تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه در مورد دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده (و ارتباط ترامپ با مسکو) در اختیار کاخ سفید قرار دهد. بر این اساس، کاخ سفید دسترسی کارمندان و مقامات خود به متن این گفت‌وگو را شدیدا محدود کرده ‌است. بر اساس این گزارش ترامپ با این تماس تلفنی قصد داشته از وزارت دادگستری به عنوان ابزاری برای فشار به متحدان خود استفاده کرده و مبنای تحقیقات مولر را «جناحی و فاسد» جلوه دهد.
وکیل ترامپ احضار شد
 از سوی دیگر قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه تحولات مربوط به انجام تحقیقات برای استیضاح «دونالد ترامپ» دوشنبه «رودی جولیانی»، وکیل شخصی او را احضار کردند.  به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «الیوت انگل»، رئیس‌کمیته روابط خارجی، «آدام شیف»، رئیس‌کمیته اطلاعاتی و «الیجاه کامینگز»، رئیس‌کمیته نظارت و اصلاحات در مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به جولیانی از او خواسته‌اند اسناد مربوط به این تحقیقات را تا روز ۱۵ اکتبر تحویل آنها دهد.  در نامه احضاریه‌ای که برای جولیانی ارسال شده آمده: «عدم تبعیت شما از این احضاریه بنا به هر دلیلی از جمله دستور رئیس‌جمهور یا کاخ سفید مصداق مانع‌تراشی در تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان به شمار می‌رود و ممکن است به عنوان ادله مغایر علیه شما یا رئیس‌جمهور مورد استفاده قرار بگیرد». جولیانی پیش از این اعلام کرده بود تنها به دستور ترامپ در کنگره شهادت خواهد داد. وال‌استریت ژورنال هم نوشته وزیر خارجه آمریکا هنگام تماس تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ سفید حضور داشته و در جریان این مکالمه جنجالی قرار داشته است! ترامپ در این مکالمه تلفنی با زلنسکی، کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی کشورش به اوکراین را منوط به دادن اطلاعاتی درباره «جو بایدن» و پسرش که در این کشور فعالیت تجاری دارد کرده بود!