kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 2019

یزدانی 8 دقیقه‌ای به دیدار نهایی رسید کریمی به مدال نقره جهان دست یافت

در روزی که حسن یزدانی در 8 دقیقه به دیدار فینال وزن 86 کیلوگرم رسید، علیرضا کریمی به مدال نقره جهان دست یافت.



سرویس ورزشی-

در روز سوم رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان 2019، بهترین عملکرد کشتی ایران در این مسابقات به ثبت رسید تا جایی که علیرضا کریمی صاحب مدال نقره شد و حسن یزدانی جواز حضور در فینال وزن 86 کیلوگرم را کسب کند. دیروز همچنین یونس امامی با ضربه فنی کردن حریف انگلیسی نخستین مدال آور کاروان آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی بود.
دیروز طبق برنامه اعلام شده ابتدا رقابت‌های مقدماتی اوزان 61 ،79 ،86 و 97 و سپس فینال اوزان 70، 74، 92 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد برگزار شد. در وزن 61 کیلوگرم، بهنام احسان پور بعد از یک دور استراحت با رجب توپال از ترکیه مبارزه کرد. از همان ابتدا این آزادکار باتجربه ایرانی توانست برتری خود را نسبت به حریف اثبات کند و 4-0 پیش بیفتد. در یک کش و قوس احسان پور 2 امتیاز و حریف ترک 3 امتیاز کسب کردند. در نهایت کشتی با حساب 6-3 به سود احسان‌پور تمام شد.
احسان پور در مرحله یک چهارم نهایی در یک مبارزه سخت برابر گوارزاتیلف، دارنده مدال برنز جهان از آذربایجان قرار گرفت. با اینکه در همان ابتدا بهنام با یک کول انداز از حریف 4 امتیاز عقب افتاد، اما با زیرگیری‌های دیدنی در وقت اول توانست 8-6 پیش بیفتد. احسان پور بازهم با حملات حریف مواجه شد و امتیاز از دست داد. در فاصله 10 ثانیه مانده به پایان احسان پور با خاک کردن حریف 2 امتیاز گرفت و 13 بر 12 به پیروزی رسید تا راهی مرحله نیمه نهایی شود.
در نیمه نهایی بهنام احسان‌پور برابر ماگومدرسول ادریس اف از روسیه قرار گرفت. در حالی که در همان ابتدا کشتی گیر روس با خاک کردن احسان پور 2 امتیاز گرفت، در ادامه کشتی فقط دفاع کرد. چند بار احسان پور به پای حریف رسید و نتوانست خاک کند. یک امتیاز با بیرون رفتن کشتی‌گیر روس به احسان پور داده شد. این حملات ادامه داشت و تا لحظات پایانی کشتی گیر ایرانی امیدوار به کسب امتیاز بود. بازهم یک امتیاز به خاطر بیرون رفتن پای ادریس اف به بهنام داده شد، اما در نهایت این کشتی گیر روس بود که با نتیجه 2-2 برنده این کشتی لقب گرفت و به فینال رفت. احسان پور نیز در عین شایستگی به دیدار رده‌بندی راه یافت.
تیموری از نظر بدنی کم آورد
در وزن 79 کیلوگرم، بهمن تیموری بعد از یک دور استراحت مقابل رشید قربان اف از ازبکستان قرار گرفت. با اینکه تیموری توفانی کشتی را آغاز کرد و 6 امتیاز از حریفش پیش افتاد، در 3 دقیقه دوم کاملا غافلگیر شد. تیموری که از ناحیه پای راست هم احساس درد می‌کرد، چند بار توسط حریف خاک شد و کشتی 10-4 برده را
 13-10 باخت تا از راهیابی به یک چهارم نهایی بازبماند. رشید قربان اف دارنده مدال برنز جهان از ازبکستان در نیمه نهایی وزن 79 کیلو مقابل حریف خود شکست خورد تا بهمن تیموری هم حذف شود. ضعف قوای جسمانی مهم‌ترین دلیل شکست در نهایت حذف تیموری بود.
کولاک یزدانی در نورسلطان
در وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی بعد از یک دور استراحت، در دور نخست، برابر اسپینال نایب قهرمان المپیک 2012 لندن از پورتوریکو در مدت زمان 2 دقیقه و 13 ثانیه با نتیجه 10 بر صفر به برتری رسید و راهی یک هشتم نهایی شد. وی در این مرحله نیز مقابل استفان ورب دارنده مدال برنز جهان از مجارستان در مدت زمان یک دقیقه و 23 ثانیه در حالیکه 9 بر 2 پیش بود موفق به ضربه فنی حریف شد.
یزدانی در ادامه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آرتور نایفونوف دارنده مدال نقره زیر 23 سال جهان از روسیه به میدان رفت و در همان تایم نخست در حالیکه 4 بر 2 از حریف خود پیش بود با ضربه فنی به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در نیمه نهایی نیز برابر مایلز آمینه از سن مارینو در مدت زمان یک دقیقه و 55 ثانیه با نتیجه 11 بر صفر به برتری رسید و مقتدرانه راهی فینال شد.
یزدانی در مجموع 4 مبارزه آمار شگفت‌انگیزی از خود بر جای گذاشت و موفق شد 4 حریف خود را در مجموع طی مدت زمان 8 دقیقه از پیش رو بردارد و راهی فینال شود، بگونه‌ای که در تمامی مبارزات خود کار حریفان را در همان تایم نخست تمام کرد و نگذاشت کار به 3 دقیقه دوم کشیده شود.
شعبانی چهارمین کشتی گیری که سهمیه المپیک نگرفت
در وزن 97 کیلوگرم، علی شعبانی ابتدا برابر ابراهیم جیفتجی قهرمان زیر 23 سال اروپا از ترکیه قرار گرفت. این آزادکار مازندرانی توانست با ارائه یک نمایش تحسین برانگیز روی تشک، 9 بر یک برنده کشتی شود.
در دور یک هشتم نهایی علی شعبانی برابر اودیکادزه از گرجستان قرار گرفت. در این کشتی پر افت و خیز شعبانی که در ابتدا به پل رفت، 4 امتیاز از حریفش گرفت. کشتی‌گیر گرجستانی که سال قبل مدال برنز جهان را کسب کرده بود، توانست در ادامه روی ضدحمله‌ها از حریف ایرانی خود امتیاز بگیرد. تلاش شعبانی در ثانیه‌های پایانی فایده‌ای نداشت و در نهایت 11-8 شکست خورد. با حذف اودیکادزه از گرجستان، شعبانی هم نتوانست در گروه بازنده‌ها قرار گیرد تا شانس رسیدن به دیدار رده‌بندی و کسب سهمیه المپیک را از دست دهد.
پیش از این امیر محمد یزدانی در ۶۵، رضا افضلی در ۷۴ و یدالله محبی در سنگین وزن نیز با شکست مقابل رقبایشان حذف شدند و کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست دادند.
امامی نخستین مدال‌آور تیم ملی کشتی آزاد
در ادامه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در قزاقستان، یونس امامی در دیدار رده‌بندی وزن ۷۰ کیلوگرم برابر حریف انگلیسی به روی تشک رفت و در حالیکه ۸ بر صفر پیش بود در مدت زمان یک دقیقه و ۱۳ ثانیه حریف خود را ضربه فنی کرد و مدال برنز را بر گردن آویخت.
امامی اولین مدال‌آوری کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها نام گرفت و موفق شد اولین مدال خود در رقابت‌های قهرمانی جهان را از آن خود کند. امامی روز جمعه در مبارزه نخست مقابل اریگلنت پریزرنی از آلبانی به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۱۱ بر یک به برتری رسید و در دومین مبارزه و در مرحله یک هشتم نهایی نیز برابر الامان دوگدوربیک از قرقیزستان به روی تشک رفت و با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید. وی در مرحله یک چهارم نهایی برابر کوجیرو شیگ دارنده مدال برنز جوانان آسیا ۲۰۱۸ از ژاپن به روی تشک رفت و در پایان در همان تایم نخست و با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد اما در این مرحله برابر کایپانوف از قزاقستان با ناداوری، با نتیجه ۸ بر ۶ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
کریمی نایب قهرمان شد
در وزن 92 کیلوگرم، علیرضا کریمی با شکست 4 بر صفر برابر جیدن کاکس آمریکایی عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست آورد. این چهارمین شکست کریمی برابر این کشتی گیر قدرتمند بود. کریمی در حالی این مبارزه را واگذار کرد که اقدام خاصی برای گرفتن امتیاز از حریف قلدر آمریکایی نکرد و با دو بار در خاک حریف نشستن در همان تایم نخست ۴ امتیاز از دست داد و کاکس در تایم دوم نیز با اداره کشتی موفق شد در نهایت پیروز میدان شود.
کریمی سال گذشته و در نیمه نهایی قهرمانی جهان ۵ بر ۲ مقابل این کشتی‌گیر آمریکایی تن به شکست داده بود و در نهایت به مدال برنز رسید. کریمی روز جمعه در دور نخست استراحت کرد، سپس برابر روبه ‌آن از مولداوی به برد قاطع ۱۲ بر یک دست یافت و راهی یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله نیز برابر ساگالیوک از اوکراین با نتیجه قاطع ۱۲ بر ۲ به برتری رسید و به نیمه نهایی رسید و در دیدار ماقبل فینال نیز مقابل جبراییلوف از روسیه با نتیجه قاطع ۱۰ بر صفر به برتری رسید و مقتدرانه راهی فینال شد.