kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

زیان ‌سنگین سهامداران با سقوط روزانه شاخص بورس

سهامداران بازار سرمایه طی 7 ماه اخیر با سقوط 20هزار واحدی شاخص بورس بیش از 50 درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند.


به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس که دیماه سال گذشته به مرز90 هزار واحد رسیده بود دیروز با افت691 واحدی به کانال 70هزار واحدی سقوط کرد.
ریزش شدید دماسنج بازار سرمایه طی ماههای اخیر در حالی صورت گرفته که مسئولان دولتی خصوصا وزیر اقتصاد وعده بازگشت آرامش و ثبات به بازار را داده بود ولی سهامداران بورس هر روز که از این وعده می‌گذرد شاهد افت بیشتر بازار سرمایه و نابودی سرمایه‌هایشان هستند.
بنابراین گزارش: روند نزولی بورس در تیرماه شدت عجیبی به خود گرفته و علیرغم وعده‌های کارشناسان مبنی بر اینکه با شروع تیرماه که فصل مجامع شرکتهاست بورس آرامش می‌یابد ولی متاسفانه برخلاف این تحلیل‌ها بازار سرمایه این روزها مدام سطوح مقاومتی را شکسته و به ارقام پایین‌تر سقوط می‌کند. این در حالی است که سهامداران حقیقی و حقوقی خصوصا افراد با سرمایه‌های کوچک چشم امید به حمایت مسئولان دولتی داشتند ولی سکوت و انفعال آنها در قبال افت روزانه بورس همه سهامداران را به ستوه آورده است.
برخی سهامداران معتقدند اگر اقتصاد کشور با رکود مواجه است حداقل در سایر بازار ما شاهد افت روزانه سرمایه مردم نیستیم ولی در بورس، سهامداران هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه‌هایشان هستند و به دلیل اینکه اغلب سهام‌ها نیز با حذف فروش مواجهند آنها نمی‌توانند حتی سهامشان را با ضرر 50 درصدی بفروشند و از بورس خارج شوند.
به هرحال در پایان معاملات دیروز سهام، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 691 واحدی به کانال 70 هزار واحد سقوط کرد و اکثر نمادها نیز همچنان با صف‌فروش به کار خود پایان دادند.
به گزارش فارس نمادهای پالایش نفت بندرعباس، هلدینگ نفت گاز پتروشیمی تامین، بانک ملت، مخابرات، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، ایران‌خودرو، توسعه معادن و فلزات، سایپا، صندوق سرمایه بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، بانک‌صادرات، صنایع شیمیایی، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پتروشیمی فردیس، بانک پارسیان، نفت سپاهان و توسعه صنایع بهشهر ضمن کاهش قیمت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
در معاملات دیروز شاخص‌های منتخب از جمله صنعت، 50 شرکت فعال‌تر، آزاد شناور، 30 شرکت بزرگ، بازار اول و بازار دوم به وضعیت قرمز رسیدند.
در مجموع معاملات یکشنبه تعدادی نماد انگشت‌شمار افزایش قیمت داشتند و مابقی شرکت‌ها از نیم درصد تا 16 درصد کاهش قیمت داشتند.
در فرابورس هم شاخص با افت 19 واحدی به 697 واحد رسید که هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، نفت ایرانول، بانک سرمایه، بانک دی، بانک گردشگری و پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را داشتند.