kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
یک کارشناس:

کشت محصولات تراریخته سلامت مردم را نابود می‌کند

یک کارشناس مسائل مربوط به تراریخته گفت: کشت محصولات تراریخته هم سلامت مردم و هم سرزمین و کشاورزی و محیط زیست و اکوسیستم کشور را نابود می‌کند.

علی ارجمند عین الدین در یادداشتی نوشت: اخیرا جناب آقای دکتر کلانتری در برنامه دستخط گفت‌وگویی داشتند. در این برنامه موضوعات مختلفی مطرح شد، که از جمله بخشی از سؤالات مجری برنامه درخصوص محصولات تراریخته بود. آقای کلانتری در ابتدا گفتند «باید ببینیم دنیا با این محصولات چگونه برخورد می‌کند». بنده هم اتفاقاً این منطق را می‌پذیرم.
وی افزود: در دنیا در 64 کشور، به دلیل ریسک بالا و احتمال خطرناک و آلرژن بودن محصولات تراریخته برای گروه‌های خطرناک (مانند زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران) اعلام تراریختگی و لیبل‌گذاری الزامی است. از این 64 کشور 38 کشور کاشت را به دلیل عوارض وسیع زیست‌محیطی کاملاً ممنوع کرده‌اند.
مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی البرز ادامه داد: از این 38 کشور، 28 کشور اروپایی است؛ اروپا مجموعاً 33 میلیون تن از این ارقام وارد می‌کند که بخش اعظم آن در تولید «سوخت‌های زیستیِ پاک" (بایوفیول‌ها) و "خوراک دام» استفاده می‌شود. لذا اینکه تصور شود که همه دنیا پذیرفته و ما در این زمینه عقب مانده‌ایم، یک‌اشتباه بسیار فاحش است.
عین الدین اضافه کرد: ما در محصولات تراریخت، مانند کشورهای پیشرفته اروپایی، منطقاً وارداتِ این محصولات را ترجیح می‌دهیم، چرا که واردات، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، ولی کشت، هم سلامت مردم و هم سرزمین و کشاورزی و محیط زیست و اکوسیستم کشور را نابود می‌کند.
وی افزود: در مورد خاص محصول برنج تراریخت گفتند که «ما برنج را دادیم دانشگاه شهید صدوقی یزد و آنها سلامت برنج را تأیید کردند». در ادامه برنامه وقتی مجری محترم سؤال می‌کند «چطور است که وقتی سلامت این محصولات تأیید شده، در کشور تولید نمی‌شود؟» آقای کلانتری به راحتی «فشارهای سیاسی» را دلیل این مطلب می‌داند. باید به آقای دکتر بگوییم که آقای دکتر! برنج تراریخت در هیچ کجای دنیا کشت تجاری نمی‌شود.
این کارشناس محصولات تراریخته ادامه داد: چطور است که ایران باید آزمایشگاه این محصولات باشد؟ ضمن اینکه شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که وقتی بخواهند سلامت یک محصول تراریخته را در چهار دوره تأیید بکنند در دنیا بطور میانگین 14 سال زمان می‌برد. شما زمانی گفتید دانشگاه یزد چهار سال روی این موضوع کار کرده، در حالی که از تأسیس واحد مطالعات غذایی دانشگاه یزد «یک سال و هفت ماه» گذشته بوده است! این تناقض‌گویی از طرف شما عجیب است.
بنابر نوشته عین الدین، در ایران، فرهنگستان علوم پزشکی که بالاترین مرجعیت علمی را در حوزه سلامت کشور داراست با ضرس قاطع نسبت به این محصولات «نظر مخالف» اعلام کرده؛ که در سایت آنها منعکس و در دسترس عموم هست.
وی اضافه کرد: اینجا یک‌اشکال دیگری هم وجود دارد؛ محصولات تراریخته با وجود صرف تکنولوژی بالا، به دلیل کیفیت پایین و ریسک بالا، 30 درصد و در برخی ارقام تا 55 درصد ارزانتر از محصولات سالم هستند؛ به همین جهت سلاطین واردات نهاده‌های دام در کشور مدافع واردات این محصولات، و راغب هستند که این محصولات وارد شود تا از منافع سرشار آن بهره‌مند شوند.
مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی البرز ادامه داد: ایشان تعداد زیادی از محصولات تراریخته مورد استفاده مردم را نام می‌برد و نتیجه می‌گیرد که این محصولات هیچ مشکلی برای سلامت مردم به وجود نیاورده است. خدمت ایشان عرض می‌کنم که فقط در بخش سرطان، طی 20 سال گذشته، 470 درصد رشد سرطان داشته‌ایم. نازایی در حال گذر از 20 درصد است در حالی که در کشوری مانند انگلستان، نازایی فقط 7 درصد است؛ تعداد عمل‌های قلب باز در ایران به اندازه کل چین است؛ و دیگر بیماری‌ها که هر کدام آمار وحشتناکی دارد.
عین الدین تصریح کرد: حتماً و یقیناً بخش وسیعی از این مسائل به خاطر همین محصولات مشکوکی است که با نگاه تجاری طی 20 سال اخیر به خورد مردم داده شده است.