kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

روحانی نمی‌خواهد درباره برجام به شکست اعتراف کند(خبر ویژه)

استاد دانشگاه آلاباما می‌گوید فرانسه نمی‌تواند برجام را احیا کند اما روحانی نمی‌خواهد بپذیرد که شکست خورده است.نادر انتصار استاد دانشگاه آلاباما، در گذشته از فعالان حلقه موسوم به «سیرا» بوده است.

وی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره مذاکرات با فرانسه گفت: این مذاکرات منجر به احیای برجام نخواهد شد چون آمریکا تمایلی به برگشت به برجام ندارد و بدون آمریکا احیای برجام امکان‌پذیر نخواهد بود چون اروپایی‌ها بدون اجازه آمریکا نمی‌خواهند یا بهتر بگویم نمی‌توانند تعهدات برجامی خود را اجراء کنند».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ حاضر است بدون دیدار با رئیس جمهور ایران تن به مصالحه‌ای جدید بدهد یا همچنان برای مصرف انتخاباتی احتیاج به عکس با حسن روحانی دارد، اظهار کرد: «گرچه ترامپ حرف‌هایی دوپهلو درباره مصالحه با ایران می‌زند ولی هدف او در مورد تمایلش به دیدار با آقای روحانی برای مصرف انتخاباتی است و با عکس‌گرفتن ترامپ نباید منتظر مصالحه دولت با ایران بود. دشمنی آمریکا با نظام ایران ریشه بسیار عمیقی دارد و با یک عکس گرفتن و یا پیغام تلفنی رد و بدل کردن مصالحه‌ای بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد».
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا روحانی با گام چهارم از برجام خارج می‌شود یا در نهایت اتفاقی میان طرفین می‌افتد، تصریح کرد: «به نظر من تا زمانی که دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی به پایان نرسیده است، ایران در برجام باقی خواهد ماند. باید به یاد داشته باشیم که برجام مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی دولت آقای روحانی بود و با امضای برجام دولت آقای روحانی قول‌های زیادی به مردم ایران داده بودند؛ لذا برای آقای روحانی از نظر سیاسی مشکل خواهد بود که علنا به شکست برجام اعتراف کنند و ایران را از برجام خارج کنند. احتمال ادامه روند کنونی از هر چیز دیگری بیشتر است برداشتن یک قدم به جلو و دو قدم به عقب».
او در پایان درباره طرح «فريز در برابر فريز» گفت: «آنچه در توافق ژنو3 اتفاق افتاد یعنی فريز در برابر فريز قدمی بود که طرفین برای پیشبرد یک عهدنامه طولانی و دوام‌آور انجام دادند. امروز با آن زمان خیلی فرق می‌کند و ایران نتیجه زیرپا زدن تعهدات برجامی طرف مقابل را به‌طور دردناک تجربه کرده است.