kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
آل‌سعود تهدید کرد

اخراج اعضای دولت منصورهادی از عربستان

ریاض در ادامه فشارهای خود بر دولت مستعفی برای قبول راه‌حل مورد نظرش برای وضعیت جنوب یمن(تجزیه) تهدید کرده اعضای این دولت از کشورهای مختلف از جمله عربستان اخراج خواهند شد. به نظر می‌رسد تاریخ مصرف منصور‌هادی نیز برای آمریکا تمام شده است.



سرویس خارجی-

حمایت از دولت مستعفی و فراری «منصورهادی» در یمن در 53 ماه گذشته تنها بهانه عربستان برای تجاوز به یمن بوده است. اما با شکست ائتلاف سعودی در برابر انصارالله رفته رفته از نقش دولت مستعفی کاسته شده و عربستان و امارات به دنبال تجزیه جنوب یمن رفته‌اند. این نشان می‌دهد، هدف اصلی از تجاوز به یمن که با حمایت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور اروپایی صورت گرفته، نه بازگرداندن منصور‌هادی به قدرت که تسلط بر این کشور بوده است.
همین مسئله به معنای به حاشیه رفتن دولت مستعفی منصورهادی تلقی شده و نیروهای تحت حمایت ابوظبی عدن را در دست گرفتند. ریاض روز به روز حمایت‌های خود را از منصورهادی کاهش می‌دهد و به گزینه امارات برای به قدرت رساندن شورای انتقالی جنوب(وابسته به امارات) و تجزیه یمن نزدیک‌تر شود. به گزارش فارس، عربستان اعضای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور‌هادی» را تهدید کرده در صورتی که مذاکره و توافق با شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات را رد کند، از کشورهای مختلف اخراج خواهند شد یا حتی اجازه بازگشت دوباره به یمن به آنها داده نخواهد شد.
بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید» نزدیک به قطر، منابع سیاسی متعدد اعلام کرده‌اند، ریاض و ابوظبی در حال اعمال فشار بر عبد ربه منصور‌هادی هستند تا وی راه‌حل سعودی-اماراتی برای وضعیت پیش آمده در عدن و جنوب یمن را بپذیرد اما دولت مستعفی با این راه‌حل موافق نیست زیرا قبول آن در نهایت این دولت را از صحنه محو خواهد کرد.
هفدهم شهریور ماه، عربستان و امارات به منظور پایان دادن به اختلافات و درگیری‌های دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب و در حمایت از دولت منصور‌هادی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. اما در بیانیه هیچ‌اشاره‌ای به این موضوع نشده بود که شرط دولت مستعفی برای مذاکره با نیروهای مورد حمایت امارات این است که این نیروها ابتدا از مراکز و موسسات عدن خارج شوند و آن را تحویل دهند.
بی‌خانمانی 350 هزار یمنی در سال ۲۰۱۹
از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی مهاجرت که یک سازمان بین‌المللی دولتی با ۱۷۳ عضو است، روز پنجشنبه آماری تکان‌دهنده از بی‌خانمان شدن مردم یمن ارائه کرد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این سازمان در پیامی ‌توئیتری که بخش مربوط به یمن این نهاد منتشر کرده، اعلام کرد: «تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵۰ هزار یمنی بی‌خانمان شده‌اند.» گروه‎‌های وابسته به این سازمان می‌گویند در 42 هزار نقطه در یمن حضور دارند تا ضمن درک اوضاع و نیازهای مردم این کشور، به آوارگان و مهاجران یمنی کمک کنند.