kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

«خون خدا» رونمایی شد(اخبار ادبی و هنری)

آئین رونمایی از کتاب «خون خدا» با مضمون روایت قیام عاشورا، طی مراسمی‌با حضور سید مهدی شجاعی، نویسنده کتاب و علی وزیریان، تصویرگر در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.



این کتاب طرحی نو درباره روایت روز عاشورا است و نحوه کتاب‌پردازی و ارائه آن نیز به‌گونه‌ای متفاوت انجام شده و همین ویژگی‌ها آن را از سایر آثار سید مهدی شجاعی متمایز کرده است.
شجاعی در این مراسم گفت: زیارت عاشورا برایم همیشه زیارت عاشورا بود، اما در این اثر برایم مشخص شد زیارت عاشورا مانیفست ماست، نوعی اعلام موضع درخصوص ولایت است. هنگام نوشتن با ابعاد دیگر آشنا شدم و دریافت‌های دیگری برایم حاصل شد. اما نکته‌ای که باید به آن‌ اشاره کنم بحث «لعن» بر دشمنان اهل بیت(ع) است. نکته اول در این بحث آنکه فضای امروز و شعارهای صلح‌طلبانه هر چه رنگ جنگ و لعن دارد فضای روشنفکری آن را محکوم می‌کند، این یک وجه ماجرا. نکته دیگر اینکه مرگ را برای ملت‌ها به شکلی بکار بردیم؛ آن هم بی‌محدودیت که بحث ماهیت و ابهت لعن مخدوش شده است؛ البته داستان لعن زمینه دیگری دارد که به نگاه متصوفه برمی‌گردد، بزرگانی از اهل تصوف امام غزالی و دیگران لعن برای شیطان را جایز نمی‌دانند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در اینجا توجه مرا جلب کرد، اینکه از منظر محبت اگر به محبوبی نگاه کنیم، نمی‌شود دشمن او را دشمن ندانیم. لازمه مهر ورزیدن به یک تولی و به دیگری تبری است. این دو بدون دیگری ناقص هستند و در پایان باید بگویم زیارت عاشورا اعلام موضع نسبت به امام حسین است؛ به همان نسبت اعلام دشمنی و برائت از دشمنان امام حسین(ع) موضوعیت دارد و این از مواردی است که در این کتاب رعایت شده است.