kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
مذاکرات صلح آمریکا و طالبان شکست خورد

خونریزی و کشت و کشتار تنها دستاورد مذاکرات صلح آمریکا و طالبان

در بحبوحه مذاکرات صلح آمریکا با طالبان (نهمین دور) دونالد ترامپ ناگهان شکست مذاکرات را رسما اعلام کرد. این مذاکرات جز کشت و کشتار برای مردم افغانستان هیچ رهاورد دیگری نداشت.




آمریکا می‌گوید از سال ۲۰۱۸ مشغول مذاکره با نمایندگان ارشد طالبان در مسیر پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به ۱۸ سال درگیری در افغانستان است. البته این کشور به روی مبارک خود هم نمی‌آورد که حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان خود مهم‌ترین عامل ناامنی در افغانستان به شمار می‌رود. ضمن اینکه، ریشه تروریست‌هایی مثل طالبان، داعش و القاعده نیز به همین اشغالگری‌ها بر می‌گردد.
حالا خبر رسیده در نهمین دور از گفت وگوها بین آمریکا و طالبان دو طرف به توافق رسیده بودند که آمریکا از آن خارج شد. طبق این توافق قرار بود که آمریکا بلافاصله حدود ۸۶۰۰ سرباز از ۱۴ هزار سرباز کنونی را از افغانستان خارج کند. اما به ناگاه رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات را به هم ریخت و آن را پایان یافته اعلام کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر این‌که دیدار و مذاکرات با گروه طالبان را پایان‌یافته تلقی می‌کند، اعلام کرد، کشورش موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند. به گفته او، این تصمیم پس از آن گرفته شد که طالبان مسئولیت حمله اخیر در کابل را بر عهده گرفت که در جریان آن یک سرباز آمریکایی کشته شد! دونالد ترامپ، گفته تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در توییتی گزارش رسانه‌های آمریکا در خصوص مخالفت مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با حضور طالبان در آمریکا را «داستانی دروغ» خواند. پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود ادامه مذاکرات با طالبان به این گروه بستگی دارد. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که زلمای خلیلزاد نماینده آمریکا در گفت‌وگوهای صلح به واشنگتن فراخوانده شده است. به نظر می‌رسد، اختلافات در کاخ سفید، در این تصمیم ترامپ بی‌تاثیر نبوده است.
نکته جالب دیگر اینکه از زمان شروع مذاکرات بین طالبان و آمریکا، این گروه تروریستی حملات خود را تشدید کرده و در یک هفته اخیر شهرهای مهم افغانستان مورد حملات طالبان قرار گرفته بود، مسئله‌ای که این نفسِ مذاکرات را با علامت سؤال بزرگی مواجه می‌کرد. طالبان از یک هفته قبل
تا‌کنون حملات گروهی‌ خود را به منظور سقوط برخی فرمانداری‌ها در تعدادی از ولایت‌ها شدت داده است. حملات این گروه هم‌زمان با بحث نهایی شدن متن توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان افزایش می‌یافت. به گونه‌ای که در یک هفته گذشته، این گروه حملات تهاجمی و گروهی خود را به منظور سقوط ولایت‌های قندوز، بغلان و فراه آغاز کرده بود. این حملات به رغم گذشت نزدیک به یک هفته، فروکش نکرده و هم‌اکنون هم درگیری‌ها ادامه دارد. همچنین درگیری‌های پراکنده‌ای نیز در تخار و بدخشان گزارش شده است.
واکنش طالبان
طالبان اما در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرده این تصمیم باعث می‌شود آمریکایی‌های بیشتری جان و مال خود را از دست بدهند. طالبان بیانیه‌ای هم صادر و در آن اعلام کرده، تاوان این کار بیش از هر کسی به خود آمریکا می‌رسد، اعتبار آمریکا را متضرر می‌کند و تلفات جانی و مالی آمریکا را بیشتر و نقش آمریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند. طالبان می‌گوید به چیزی کمتر از خروج کامل نیروهای آمریکایی قانع نخواهد شد و به جنگ ادامه خواهد داد. این دقیقا همان نکته‌ای است که آمریکا با استناد به آن ماندن در افغانستان را توجیه می‌کند!
عبدالله عبدالله، رئیس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم اعلام کرده، ما به زمینه‌ای که برای نشست مشترک در کمپ‌ دیوید مساعد شده بود، به عنوان یک فرصت نگاه می‌کردیم اما متأسفانه تلاش‌های صلح برخلاف خواست و آرزوی مردم افغانستان، به دلیل افزایش خشونت‌ها و حملات طالبان و عوامل دیگر مفید واقع نشد. رحمت‌الله نبیل، رئیس‌ پیشین امنیت ملی افغانستان نیز اعلام کرد: «موضع ما در قبال این توافقنامه جعلی صلح از روز اول مشخص بود. وقتش رسیده که طالبان قدم به جلو بگذارد، به خونریزی پایان دهد، اعلام آتش‌بس کند و گفت‌وگوهای مستقیم با طرف افغانستان را شروع کند.»