kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
عضو کمیسیون عمران مجلس:

طرح مسکن ملی کمکی به خانه دار شدن مردم نمی‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اجرای طرح مسکن ملی کمکی به خانه دار شدن مردم نمی‌کند و از طرفی احتمال احتکار خانه‌های ساخته شده توسط انبوه سازان وجود دارد.




مجید کیان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره طرح مسکن مشارکتی تصریح کرد: اجرای طرح مسکن ملی کمکی به خانه دار شدن مردم نمی‌کند و احتمال احتکار خانه‌های ساخته شده از طرف انبوه سازان وجود دارد. بنابراین تولید این نوع مسکن کمک به تعدیل قیمت‌ها نخواهد کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برخی طرح‌ها مبنی بر واگذاری زمین از سوی شهرداری‌ها به انبوه سازان مطرح می‌شود در حالی که شهرداری‌ها اختیار انجام چنین کاری را ندارند و با مشکلات پیچیده‌ای روبرو خواهند شد.
کیان پور افزود: دولت باید روش‌های مختلف و متنوعی را برای خانه دار شدن همه دهک‌های جامعه تدوین کند. نوسازی بافت‌های فرسوده، اجاره زمین، اجاره ۹۹ ساله مسکن و اعطای تسهیلات به انبوه سازان از روش‌های متنوعی است که دولت باید در نظر بگیرد.
وی تاکید کرد: اگر طرح مسکن مهر اجرا نشده بود الان وضعیت اجاره بها و قیمت مسکن به مراتب بدتر از این بود. طرح مسکن مهر توانست از سال ۹۲ به بعد جلوی رشد چند برابری قیمت مسکن و اجاره بها را بگیرد و اگر این ساز و کار ادامه می‌یافت، امروز شاهد این مشکلات در حوزه مسکن نبودیم.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با‌اشاره به اظهارات دولت مبنی بر وجود دو و نیم میلیون مسکن خالی گفت: خانه‌های خالی یا برای دهک اول و دوم است یا برای دهک‌های ششم به بعد در حالی که مشکل ما تأمین مسکن برای دهک‌های سه تا شش است.
کیان پور تاکید کرد: دولت نباید نگاه اقتصادی برای تامین مسکن برای خانه اولی‌ها و دهک‌های متوسط و پایین جامعه داشته باشد بلکه باید با توجیه اجتماعی این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.
در همین حال، سید محمد پژمان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی به زودی آغاز می‌شود. به بانک مرکزی هم پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات را ارائه داده‌ایم.
همچنین دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هر ساله باید حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود این درحالی است که سالانه به طور متوسط و در بهترین شرایط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.
ایرج رهبر با بیان اینکه دولت با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، می‌تواند بخش کوچکی از کمبود واحد‌های مسکونی را برطرف کند، افزود: برخی از مسئولان اعلام کردند که میانگین قیمت این واحد‌های مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود این در حالی است که هم اکنون میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران ۱۲ میلیون تومان است بنابراین اگر زمین هم به صورت رایگان به بخش خصوصی برای ساخت این واحد‌ها ارائه شود باز هم قیمت این واحد‌ها ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.