kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
رئیس‌بنیاد توانمندسازی گندمکاران:

نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از 2800 تومان توجیه اقتصادی ندارد

رئیس‌بنیاد توانمندسازی گندم ‌کاران کشور با‌اشاره به لزوم اعلام به موقع نرخ‌های تضمینی از سوی دولت، کمترین نرخ خرید تضمینی گندم برای توجیه کشت این محصول را دو هزار و 805 تومان اعلام کرد.




به گزارش خبرگزاری فارس، کمتر از دو هفته به پایان شهریور زمان اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت باقی مانده است. در همین رابطه رئیس‌بنیاد توانمندسازی گندم ‌کاران کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در تیر ماه انجام دادیم نرخ مناسب خرید تضمینی گندم را برای آن زمان که نرخ تورم تولیدکننده 50 درصد بود، معادل دو هزار و 550 تومان برای هر کیلوگرم برآورد کردیم. اما از تیر ماه تاکنون افزایش تورم وجود داشته بنابراین قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از دو هزار و 805 تومان در هر کیلو باشد.
علی‌قلی ایمانی گفت: آن‌طور که مسئولان بخش کشاورزی اعلام کرده‌اند نرخ تورم تولیدکننده در شهریور به 69.5 درصد رسیده بنابراین باید در تعیین نرخ جدید تضمینی گندم دخالت داده شود که در این محاسبه نرخ جدید دو هزار و 805 تومان منطقی است.
وی با ابراز امیدواری به اینکه دولت نرخ مناسبی را برای گندم تعیین کند، افزود: اما بعید به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت اقتصادی دولت چنین قیمتی را برای گندم اعلام کند چرا که در سال‌های گذشته هم چنین اقدامی نکرد.
این مسئول ادامه داد: اگر دولت نرخ دو هزار و 805 تومان را برای گندم اعلام کند حداقل تولید این محصول برای کشاورزان توجیه اقتصادی خواهد داشت و آنها حداقل می‌توانند سود 14 درصد در هکتار داشته باشند اما اگر نرخ پایین‌تری اعلام کند کشاورزان از کشت گندم سودی نصیب‌شان نخواهد شد.
ایمانی با‌اشاره به اینکه نرخ سود بانک‌ها بیشتر از نرخ سود کشاورزان است، تأکید کرد: بانک‌ها 18 درصد سود می‌گیرند در حالی که سود کشاورزان نهایتاً به 14 درصد می‌رسد و به این دلیل است که 95 درصد کشاورزان بدهکار بانک‌ها هستند.
وی گفت: مسئولان قول داده‌اند که نرخ را به موقع اعلام کنند اما در سال‌های گذشته عهدشکنی از سوی دولت زیاد بوده است. رئیس‌بنیاد توانمند‌سازی گندم‌کاران کشور عنوان کرد: اگر قیمت‌های خرید تضمینی مشخص نباشد، کشتی که کشاورزان انجام می‌دهند بر اساس شانس خواهد بود و احتمالاً آنها توجیه‌های اقتصادی را در کشت محصولات در نظر می‌گیرند و از کاشتن محصولات اساسی و راهبردی که هم تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است و هم در معادلات سیاسی دخالت می‌کند دور خواهند شد و به کشت محصولات کم اهمیت اما درآمدزا روی خواهند آورد.
ایمانی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس گله دارد،‌ گفت: خود نمایندگان قانون اعلام نرخ خرید تضمینی را تصویب کردند اما هیچ نظارتی بر حسن اجرای این قانون ندارند. دولت هر ساله نرخ خرید تضمینی را دیرتر اعلام می‌کند و بعضی موقع سه ماه با تأخیر و بعضی موقع در اردیبهشت سال آینده اعلام می‌کند و نمایندگان مجلس به جای نظارت بر اجرای درست قانون با دیگران هم ‌آواز می‌شوند که چرا دولت نرخ خرید تضمینی را دیر اعلام می‌کند.