kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶

کوتاه از شهرستان‌ها



بهره‌برداری از 55 طرح برق‌رسانی
سرویس شهرستانها: به مناسبت هفته دولت، 55 طرح برق‌رسانی با اعتباری به مبلغ 156 میلیارد و 766 میلیون ریال در سمنان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
شش طرح بهسازی و تأمین روشنائی معابر با اعتبار هفت میلیارد و 638 میلیون ریال، 13 طرح بهینه‌سازی 54 هزار و 512 متر شبکه توزیع برق با مبلغ 41 میلیارد و 840 میلیون ریال، تجهیز ایستگاه‌های توزیع برق زمینی و هوائی در قالب 12 پروژه و با صرف هزینه‌ای به مبلغ 20 میلیارد و 108 میلیون ریال وهمچنین طرح بهینه‌سازی دو هزار و 285 دستگاه انشعابات آمپری و لوازم اندازه‌گیری مشترکان با اعتبار 11 میلیارد و 896 میلیون ریال، از جمله پروژه‌های افتتاحی می‌باشند.
طرح تعویض 73 کنتور هوشمند برق در قالب طرح فراسامانه اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) با مبلغ یک میلیارد و 234 میلیون ریال، شش طرح در راستای تبدیل 10 هزار و 540 متر شبکه فشار ضعیف سیمی به کابل خودنگهدار با هزینه هفت میلیارد و 25 میلیون ریال و 16 طرح برای تأمین برق مشترکان جدید با اعتبار 67 میلیارد و 25 میلیون ریال، از دیگر طرح‌های افتتاح شده در هفته دولت به شمار می‌روند.
افتتاح 15 طرح روستایی
* مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان اعلام کرد: به مناسبت هفته دولت 15 طرح برق‌رسانی روستایی در استان افتتاح شدند.
سید محمد موسوی‌زاده گفت: 15 پروژه مربوط به طرح‌های برقی روستائی 30 درصد از کل طرح‌های افتتاح شده به این بخش اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: شش طرح روستائی در شهرستان شاهرود شامل؛ تأمین برق روستای تجور خارتوران بیارجمند، طرح دو مداره کردن شبکه جهت بارگیری از فیدر شهید بهشتی جاده اردیان، طرح تقویت و اصلاح شبکه و سرخط‌های جدید از پست عمومی روستای رضاآباد بیارجمند، تأمین برق متقاضیان مسیر گلزار شهدای روستای قلعه بالا بیارجمند، اصلاح شبکه فشار ضعیف روستای تاش با کابل خودنگهدار و احداث شبکه فشار متوسط و پست هوایی برای قنات باغستان، با اعتبار 17 میلیارد و 84 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیدند.
وی تصریح کرد: سه طرح در قالب احداث شبکه روشنایی معابر در بخش‌آباد، تبدیل 10 دستگاه کنتور معمولی به کنتور فهام و بهینه‌سازی و نصب انشعابات و لوازم اندازه‌گیری، جمعاً با هزینه معادل سه میلیارد و 797 میلیون ریال در شهرستان دامغان بهره‌برداری شده است.
ثبت‌نام زائران اربعین
ساری- خبرنگار کیهان: حدود 3 هزار زائر مازندرانی تاکنون برای پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کردند.
جانشین کمیته اعزام و ساماندهی زائران اربعین حسینی مازندران، گفت: نام‌نویسی زائران اربعین از یکم شهریور در سامانه سماح به آدرس smah.haj.ir آغاز شده است.
جعفری افزود: 2 هزار و 886 زائران اربعین مازندرانی از اول شهریور تاکنون در سامانه سماح نام‌نویسی کردند.
وی افزود: براساس تفاهم‌نامه جمهوری اسلامی ایران با عراق هموطنان ایرانی از 19 شهریور مصادف با دهم محرم تا 7 آبان مصادف 30 صفر می‌توانند بدون روادید به شرط نام‌نویسی در سامانه سماح و داشتن گذرنامه با اعتبار 6 ماه در پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی در کشور عراق حضور پیدا کنند.
آب‌فروشی ممنوع
* شوراها و دهیاری‌ها تحت هیچ عنوانی حق فروش آب به کشاورزان را ندارند.
در پی تماس تلفنی برخی از کشاورزان مبنی بر اخذ حقابه و میراب به ازاء هر هکتار 6 کیسه شالی توسط شورا دهیاری‌های برخی از روستاها، مدیر منابع آب شهرستان بهشهر گفت: پرداخت ریالی و یا دادن محصول در هنگام برداشت به عنوان حقابه و میراب توسط کشاورزانی که از آب آب‌بندان‌های عمومی و یا سد استفاده می‌کنند غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود. هاشمی افزود: تعرفه و پرداخت آب‌بها فقط توسط اداره منابع امور آب تعیین می‌شود و احدی از کشاورزان به غیر از این اداره حق پرداخت حقابه به شورا و دهیاری را ندارد و دریافت شالی و یا هر محصول دیگر در هنگام برداشت و یا اخذ وجه خلاف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.
افتتاح 120 پروژه
قاین- خبرنگار کیهان: در هفته دولت 120 پروژه عمرانی و خدماتی در قاینات افتتاح شد.
فرماندار قاینات گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد تومان اجرایی شده است که 83 نفر اشتغال پایدار را نیز بدنبال خواهد داشت.
کریمی افزود: 3 پروژه در این هفته کلنگ‌زنی خواهد شد.
تعاونی‌های شناسنامه‌دار
همدان- خبرنگار کیهان: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه یک هزار و 127 تعاونی شناسنامه‌دار در استان همدان فعال است گفت: تعاونی‌های فعال در استان زمینه اشتغالزایی برای 12 هزار و 628 نفر را فراهم کرده است.
احمد توصیفیان با اشاره به اینکه بین 30 تا 40 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از طریق شرکت‌های تعاونی انجام شده است ابراز داشت: عمده صادرات به کشورهای ترکیه، عراق، کویت، عمان، اوکراین و افغانستان است.
وی با اظهار تأسف از اینکه در برخی از مواقع فعالیت‌ها نادیده گرفته می‌شود گفت: در روستای اشترمل تویسرکان 491 کارگاه تولیدی فعال است که 16 مورد از آن در بخش مبل و منبت فعالیت دارند.
توصفیان خاطرنشان کرد: از 643 طرح تعاونی افتتاح شده در کشور توسط معاون اول رئیس‌جمهور 51 طرح مربوط به استان همدان بود.
کیف پول شهروندی
کرج- خبرنگار کیهان: شهردار کرج گفت: در راستای اجرای طرح سیستم مکانیزه مدیریت پارک حاشیه‌ای، کیف‌پول الکترونیکی شهروندی شهرداری کرج نیز راه‌اندازی می‌شود. علی کمالی‌زاده افزود: مقرر شده تمامی خدمات شهری از جمله مدیریت پارک حاشیه‌ای، پرداخت هزینه تاکسی و اتوبوس از این طریق کیف پول الکترونیکی انجام شود. وی اظهار داشت: با ایجاد کیف پول الکترونیکی، سفرهای کاری که به منظور پرداخت یا ارائه خدمات شهری صورت می‌پذیرد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
بهره‌برداری از آب شرب
ابهر- خبرنگار کیهان: وزیر نیرو تصفیه‌خانه آب شرب ابهر و خرمدره را مورد بهره‌برداری قرار داد.
بخش تصفیه خانه ابهر و خرمدره از مجموع 400 لیتر دبی آب انتقالی در این تصفیه خانه 180 لیتر دبی آب انتقالی برای شهر خرمدره و 220 لیتر دبی آب انتقالی برای شهر ابهر است.
تصفیه‌خانه آب شرب ابهر و خرمدره 400 لیتر برثانیه ظرفیت دارد؛ طول خطوط انتقال اجرا شده 22/5 کیلومتر در اقطار 400 تا 700 میلی‌متر از جنس چدن داکتیل است.
طرح آبرسانی به شهرهای ابهر و خرمدره با اعتبار 522 میلیارد ریال و با هدف تأمین آب پایدار و بهداشتی شهرهای ابهر و خرمدره اجرا شده است.
افتتاح نیروگاه خورشیدی
* رضا اردکانیان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شمال غرب را با ظرفیت 7 مگاوات برق در منطقه صنعتی نورین ابهر افتتاح کرد.
این نیروگاه قادر است سالیانه 11 هزار مگاوات ساعت انرژی برق تولید نماید. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پروژه عظیم، 5/6 میلیون یورو بوده و علاوه بر تولید انرژی، قادر است 3 میلیون لیتر در مصرف آب و 9/3 میلیون مترمکعب در سوخت فسیلی صرفه‌جویی کند و از انتشار 9598 تن گاز گلخانه‌ای نیز پیشگیری نماید و مساحت این نیروگاه 140 هزار متر مربع است.