kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
سلیمی ‌در صحن علنی:

آقای رئیس‌جمهور! آیا باید مفسدان اقتصادی را به هتل‌های ویژه فرستاد؟

دیروز مجلس به ادامه بررسی طرح لایحه تجارت پرداخت همچنین سلیمی ‌در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور گفت آیا باید به مفسدان اقتصادی جایزه داد؟ حبیب‌الله دهمرده نیز برجام را درس عبرتی برای بشریت عنوان کرد و پژمانفر هم خطاب به روحانی گفت که دولت شما رو به پایان است اما برای مردم کاری نکردید.




جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد و ادامه بررسی لایحه تجارت در دستور کار قرار داشت.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت، گفت: نماینده دولت در صحن علنی همیشه موافق صحبت می‌کند این در حالی است که در فضای عمومی می‌گویند ما تصویب نکردیم مجلس آن را تصویب کرده، بهتر است در این رابطه اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: این لایحه در زمان دولت آقای خاتمی‌تدوین شد و از طرف دولت به مجلس ارائه شده، همچنین در مرکز پژوهش‌ها نماینده اتاق بازرگانی در جلسات مختلف حضور داشت و در صحن علنی نیز نظر دولت گرفته می‌شود. بر روی این لایحه کار زیادی انجام شده و در جلسات مختلف بر روی آن بحث شده بنابراین لایحه پخته‌ای است.
جای مجرمان کجاست؟
علیرضا سلیمی در نشست علنی دیروز (یک‌شنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی،  خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما گفتید جلوی مفسدین را نباید گرفت و با بگیر و ببند مشکلی حل نمی‌شود؛ عده‌ای در کشور مسیری طراحی کرده‌اند که پیوسته مفسد تولید می‌کند؛ با مفسدین باید چه کار کرد؟ آیا باید آنها را به هتل‌های ویژه فرستاد؟ آیا باید به آنها جایزه داد؟
نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه فساد غده‌ای سرطانی است، اضافه کرد: چرا وقتی نوبت به مفسدین یقه سفید رسید فریاد عده‌ای بلند شد.
سلیمی گفت: مگر مجلس در راس امور نیست، مذاکرات فعلی سیاست خارجه چرا به گوش مجلس نمی‌رسد، چرا دولت با مجلس هماهنگ نیست؛ یک وزیر می‌گوید قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند و دیگری می‌گوید باید کاهش پیدا کند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه حق‌التدریسان سالیان سال است که پیگیر حقوقشان هستند، اضافه کرد: دولت نیز امروز و فردا می‌کند و همچنین قیمت دارو اخیرا به شدت افزایش پیدا کرده است.
برای مردم هیچ کاری انجام ندادید
نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: دشمنان آمریکایی و اروپایی ملت ما که امروز بازی بدی را مثل گذشته ننگین خود ادامه می‌دهند و وانمود می‌کنند که جنگ با ایران سریع و آسان است، بدانید که ما امروز یک جریان فکری بزرگ در دنیا هستیم و طرفداران زیادی در دنیا داریم پس بدانید ملت‌های آزاده دنیا در دل خود بابت رژیم صهیونیستی عقده‌ای شکل گرفته پس اگر شما آغاز‌کننده جنگی باشید خواهید دید جهنمی‌را برای شما در دنیا به‌وجود خواهیم آورد و در یک چشم بر هم زدن این لکه ننگین را از کره خاکی پاک خواهیم کرد؛ شما دیگر پیر و فرتوت شده‌اید.
وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت شما رفته رفته رو به پایان است اما هیچ کاری برای ملت ایران انجام نداده اید و در این دولت سفره مردم کوچک شد و وضعیت اقتصادی مردم خراب شد همچنین پاسپورت ایرانی بی‌احترام‌تر شد و موج بیکاری علی‌رغم آمارهای دروغین بالا گرفت.
پژمانفر اضافه کرد: شما گفتمان ایستادگی و مقاومت را کنار گذاشتید و تصور کردید با گفتمان سازش مشکلات دنیا حل می‌شود. بعد که شکست خوردید پشیمان نشدید و برای اینکه مجدداً مردم را پای میز مذاکره و پذیرش کدخدایی بیاورید، با رویکرد ناتوان نشان دادن نظام در حل مسائل حداقلی مردم از آب و نان و گوشت و دیگر مایحتاج مردم وارد شدید و علی‌رغم اینکه ژست گرفتید، شما هم مثل مردم شدید و ادای مخالفت با آمریکا را گرفتید و خواستید به مردم بگویید که دیدی من هم ضدآمریکایی شده ام؛ اما مسائل شما حل نشد و گفتید باید مذاکره کنیم.
وی خطاب به روحانی افزود: شما و تمام ژنرال‌های شکست خورده شما بسیار تلاش کردید که نظام را در حل مشکلات جاری مردم ناتوان نشان داده و در مردم این حس غلط را ایجاد کنید که هیچ راهی جز پذیرش شرایط آمریکا و مذاکره مجدد نیست اما «و مکروا مکرالله و الله خیر الماکرین»؛ دست شما رو شده است پس به دامن ملت بازگردید و در این فرصت باقی مانده یک‌بار هم که شده طبق گفتمان ایستادگی و مقاومت حرکت کنید.
پژمانفر همچنین در ادامه ضمن تشکر از اقدامات ریاست قوه قضائیه بیان داشت: این تلاش‌ها موج امیدواری را در سطوح مختلف به نظام بالا برده است و امیدوارم در اسرع وقت با فسادهای صورت گرفته از جمله فسادهایی که به اسم خصوصی‌سازی مثل ایرتور صورت گرفته است، برخورد شود چرا که چند سالی است که درباره این واگذاری تذکراتی داده بودم و روز سه‌شنبه مصاحبه مفصلی درباره این موضوع خواهم داشت.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور درباره وضعیت کشاورزان گفت: کشاورزان انتظار دارند نسبت به اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم، کلزا و چغندر اقدام شود.
برجام درس عبرتی برای بشریت
حبیب‌الله دهمرده در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: آقای رئیس‌جمهور مذاکره با شیطان بزرگ در هر سطح و مکانی، خیانت نابخشودنی به سیدالشهدا، تمام شهیدان مقاومت، مسلمانان و تمام آزادی‌خواهان بشریت است.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به اینکه برجام عبرت و درس فراموش شدنی برای تاریخ بشریت است، ادامه داد: مالیات مضاعف، عدم پرداخت خسارت توسط بیمه، فشار غیرقانونی بانک‌ها، ریزگردها، نبود زیرساخت‌ها از قبیل گاز، راه مناسب، راه‌آهن، بیکاری، گرانی، خشکسالی‌های ویران‌کننده، نبود آب شرب و موضوعات دیگر باعث کوچ و پیوستن مرزنشینان به حاشیه شهرها است.
وی با بیان اینکه تخلیه مرز عملاً انتقال مرز افغانستان به سمنان و قم است، تصریح کرد: اجازه داده نشود بیش از این توسط تعدادی نفوذی و خودفروخته چوب حراج به عزت و شرف مسئولان زده شود. دهمرده با‌ اشاره به اینکه از آقای رئیسی درخصوص برخورد با حرام خواران که مردم را امیدوار کرده است، تشکر می‌کنم، افزود: مطالبه جدی مردم، برخورد با حرام خواران دانه درشت است، مسئولان به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و اجازه ندهند تعدادی ناآگاه و هنجارشکن حجاب و عفاف جامعه را هدف قرار دهند، در صورت کوتاهی ملت باغیرت آنها را جارو می‌کنند.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و گرانی آستانه تحمل مردم را بریده است.
حمایت نماینده لیست امید
 از مجرمان امنیتی
پروانه سلحشوری، نماینده لیست امید و کسی که سابقه نطق‌های ساختارشکنانه دارد در نشست علنی دیروز مجلس، در تذکر شفاهی خود به دفاع از برخی مجرمان امنیتی پرداخت.
وی در سخنان خود به‌گونه‌ای وانمود کرده است که گویا ‌اشخاصی فقط به‌خاطر حضور در یک اعتراض خیابانی یا اعتراض در کنار مجلس دستگیر شده‌اند. حال آنکه تجمعات اعتراضی همیشه توسط صنوف مختلف در کنار مجلس برگزار می‌شود.
وی در بخشی از سخنانش به اختلاس‌گران‌ اشاره کرده و مدعی شده که احکام آنها ضعیف است حال آنکه در مواردی مانند حقوق‌های نجومی‌در ابتدا که مطرح شد همین طیفی که امثال سلحشوری به آن وابسته هستند صدای اعتراض شان برخاست و مخالف افشاگری در مورد این حقوق‌ها بودند و یا در مورد اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ابتدا واکنشی از این دست از سمت اینها دیده شد. همچنین در مورد اعدام برخی از مفسدان بزرگ اقتصادی نیز این طیف بودند که با آن احکام به مخالفت پرداختند.