kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
یک مسئول خبر داد

ایجاد 243هزار شغل در روستاها با تسهیلات ارزان‌قیمت

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه‌ اشتغال فراگیر روستایی و عشایری گفت: از محل طرح‌های ‌اشتغال روستایی و عشایری تاکنون 243 هزار و 486 نفر مشغول کار شده‌اند.




رامین اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد پروژه‌اشتغال روستایی و عشایری با پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت اظهارداشت:‌ 50 درصد منابع طرح‌اشتغال روستایی و عشایری با برداشت 1.5 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی و 50 درصد از محل منابع بانکی تامین شد و این طرح که از بهمن 96 شروع شده تاکنون ادامه دارد.
وی افزود:‌ در 19 ماه اجرای طرح‌اشتغال روستایی 155 هزار طرح به بانک‌ها ارسال شده که از این تعداد 104 هزار و 487 طرح به مبلغ 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و کل مبلغ تخصیص داده شده برای این طرح‌ها 13 هزار و 380 میلیارد تومان است، اما همه این مبالغ تاکنون تخصیص داده نشده و قرار است این مبالغ در چهار مرحله داده شود. ضمن اینکه‌اشتغال ایجاد شده از محل این طرح‌ها 243 هزار و 486 نفر تا امروز پیش‌بینی شده است.
مدیر سرمایه‌گذاری پروژه‌اشتغال فراگیر روستایی و عشایری در مورد میزان وام برای ایجاد هر شغل در این طرح‌ها گفت: برای برخی طرح‌ها 150 میلیون تومان به ازای هر شغل و برای طرح‌های کوچک روستایی 10  تا 15 میلیون تومان برای ایجاد هر شغل مورد نیاز است.
اسدی درباره نرخ سود تسهیلات‌اشتغال روستایی گفت: در روستاهای مرزی نرخ سود چهار درصد و روستاهای غیرمرزی شش درصد و در شهرهای زیر 10 هزار نفر نرخ 10 درصد برای سرمایه در گردش پرداخت می‌شود.
وی درباره رشته‌های مورد نظر تسهیلات روستایی تصریح کرد: در رشته کشاورزی، صنایع و فرآورده‌های کشاورزی، خدمات‌، سرمایه در گردش بنگاه‌‌های تولیدی، فناوری اطلاعات و گردشگری، تولید فرش و پوشاک، وام‌های روستایی پرداخت می‌شود. بازپرداخت این وام‌ها نیز بسته به نوع طرح است. دوره ساخت و ساز حداکثر تا دو سال، دوره تنفس یک سال و حداکثر زمان بازپرداخت شش سال که در مجموع 9 سال زمان می‌برد.
مدیر سرمایه‌گذاری پروژه‌اشتغال فراگیر روستایی و عشایری با بیان اینکه در حال حاضر سامانه کارا برای درخواست‌‌های جدید بسته است، گفت: تقاضای زیادی واصل شده و طرح‌های در نوبت کد حدود 41 هزار فقره است که باید تعیین تکلیف شوند.
اسدی در مورد ضمانت وام‌های روستایی تصریح کرد: بانک کشاورزی خانه‌های روستاییان را با استشهاد محلی به عنوان وثیقه قبول می‌کند اما دیگر بانک‌ها باید مطمئن باشند که پول وام برگردد بنابراین اگر کسی ضامن ندارد نباید وام بگیرد.  وی ادامه داد: در برخی مشاغل روستایی صندوق بیمه عشایری و روستایی آن را پوشش می‌دهد که دولت تا سه برابر بیمه به بیمه‌شدگان این صندوق پرداخت می‌کند و کسانی که با احداث مثلاً یک واحد دامداری یا کشاورزی در روستا عضو صندوق بیمه روستایی می‌شوند با همان بیمه بازنشسته خواهند شد. سالانه 660 هزار تومان به عنوان بالاترین سطح بیمه برای روستاییان و عشایر در صندوق بیمه روستایی از طرف دولت واریز می‌شود.