kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
سخنگوی قوه ‌قضائیه تأیید کرد

بازداشت 2 نماینده مجلس در ارتباط با پرونده فروش محصولات سایپا

سخنگوی قوه‌ قضائیه گفت: دو نفر از نمایندگان مجلس در ارتباط با پرونده‌ای که در خصوص فروش محصولات شرکت سایپا از مدت‌ها قبل تشکیل شده بود، بازداشت شدند.





غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبر سیما، با تایید خبر بازداشت دو نماینده مجلس اظهار داشت: این دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای که در خصوص فروش محصولات شرکت سایپا از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند.
اسماعیلی افزود: این دو نماینده در فرآیند تحقیقات دادسرا مکررا احضار شده بودند و از آن‌ها تحقیقات لازم به عمل آمده بود.
وی ادامه داد: تامینی که مدنظر بازپرس دادسرا بوده صادر شده و نمایندگان مورد اشاره وثیقه مورد نظر دادگاه را نتوانستند بسپارند و در نتیجه به موجب قانون بازداشت شدند.
سخنگوی قوه ‌قضائیه گفت: هرگاه وثیقه تعیین شده را بسپارند از زندان تا پایان جلسه دادرسی آزاد خواهند شد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ‌عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: تا این لحظه (پنج‌شنبه) مدارک لازم و اسناد مرتبط با بازداشت ۲ نماینده مجلس توسط قوه قضائیه به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است.
وی گفته است: هفته آینده و با تکمیل مدارک و اسناد تخلف و مباشرت آنها در برخی اقدامات، جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برگزار خواهد شد.
عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: بعد از رویت اسناد و مدارک، بسیار سریع، عدول از وظایف نمایندگی را بررسی کرده و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.
یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته در ارتباط با پرونده مربوط به سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. قرار وثیقه ۱۰ میلیارد برای این دو نماینده تعیین شده که آنها زمان لازم و توانایی تأمین این میزان وثیقه را نداشتند؛ لذا قاضی حکم به انتقال آنها به زندان اوین تا زمان تأمین وثیقه را داد.
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان یادآور شد: چندی پیش نیز یکی از این دو نفر در ارتباط با همین پرونده برای ساعاتی بازداشت شده بود که در نهایت با قرار التزام آزاد شد؛ با توجه به اینکه قرار التزام صادره قبلی معتبر بوده روشن نیست برچه مبنایی تبدیل به وثیقه ده میلیارد تومانی شده است.
رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس نیز خبر دستگیری دو تن از نمایندگان مجلس را تایید کرد و در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه از جزئیات آن خبر ندارد، گفت: از منابع غیررسمی ‌شنیده‌ام که منابع موثق دستگیری آنها را تایید کرده و آنها توسط دادسرای ویژه جرایم اقتصادی بازداشت شده‌اند. برای هر کدام از این نمایندگان وثیقه ۱۰ میلیاردی صادر شده و در حال حاضر هم در بازداشت هستند.
صادقی یادآور شد: یکی از این نمایندگان پیش از این هم بازداشت شده بود و پرونده قبلی ایشان هم که گویا مربوط به همین مورد اخیر بوده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حال رسیدگی بوده است.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در واکنش به خبر بازداشت نمایندگان مجلس، گفت: تاکنون هیچ گزارشی درخصوص بازداشت وکلای ملت به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیامده است.
محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره خبر بازداشت دو تن از نمایندگان درخصوص دست داشتن در تخلفات بازار خودرو، گفت: در یکی از سایت‌ها خبری را درباره بازداشت نمایندگان مشاهده کردم اما مشخص نبود که منبع خبر از کجا است. آخرین جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان روز دوشنبه تشکیل شد و در آنجا هیچ گزارشی مبنی بر بازداشت نمایندگان مجلس ارائه نشد.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: هیئت‌رئیسه هم تاکنون مطلب و یا عنوانی درخصوص بازداشت نمایندگان ارائه نداده است.
در حالی که برخی منابع خبری، میزان وثیقه برای آزادی این دو نماینده را ده میلیارد تومان اعلام کرده‌اند، خبرگزاری فارس نوشته است: روز گذشته فریدون احمدی و محمد عزیزی نمایندگان زنجان و ابهر به دلیل اخلال در بازار خودرو بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند اما با قرار وثیقه یک میلیاردی آزاد شدند.