kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
یک استاد دانشگاه:

حذف چهار صفر، ارزش پول ملی را تضعیف می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در واکنش به اصرار دولت در زمینه حذف چهار صفر از پول ملی گفت: نتیجه اقدام مذکور چیزی جز ایجاد آشفتگی روانی بیشتر و تضعیف بیشتر ارزش پول ملی نخواهد بود.




ا... مراد سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: منشا کاهش ارزش پول ملی نادیده گرفتن یک بند قانونی در قوانین پولی و بانکی است. در آخرین قانون پولی مصوب 1351  که تعیین‌کننده ارزش ریال در برابر طلا می‌باشد، یک ریال برابر یکصد و هشت هزار و پنجاه و پنج ده میلیونیم(0108055/) گرم طلای خالص است.
وی افزود: اما اکنون یک گرم طلای 24 عیار حدود 450 هزار تومان است. این یعنی ارزش رسمی ریال در سال 1351 برابر 48625 ریالِ زمان حاضر بوده است. به طور ساده‌تر اگر بخواهیم ارزش ریال را اعاده کنیم می‌باید روی اسکناس پنج هزار تومانی بنویسیم یک ریال. در این صورت اسکناس 10 هزار تومانی دو ریال خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حذف چهار  صفر نه تنها منطق قانونی ندارد بلکه مشکلی را نیز حل نخواهد کرد، بیان کرد: معنی ارتباط با دنیا اتخاذ سیاستهای سازش کارانه و یا صرفا یک شعار برای حدف مخالف نیست بلکه باید از تجارب کشورهای جهان که در پیاده سازی سیاست‌های مختلف داشته‌اند تجربه اندوزی کرد.
سیف با بیان اینکه حداقل 50 کشور جهان تاکنون اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند گفت: مرور تجربیات کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این اقدام در همه موارد موفق نبوده و در موارد موفقیت آمیز آن نیز حذف صفرها همراه با سیاست‌های مکمل دیگری که اجرا شده توانسته است به اهداف خود از جمله کنترل تورم دست پیدا کند.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌ها و نیز تبعات روانی این اقدام و نیز حساسیت وضعیت فعلی، از جهت بالا بودن سطح انتظارات تورمی، نتیجه خالص اقدام مذکور  چیزی جز ایجاد آشفتگی روانی بیشتر و تضعیف بیشتر ارزش پول ملی نخواهد بود و می‌توان مطمئن بود که سیاستی از قبل شکست خورده، مانند موارد قبلی برزیل و زیمبابوه را به نمایش خواهد گذاشت.
این استاد اقتصاد دانشگاه با انتقاد از سطحی نگری برخی مدیران در برابر کاهش ارزش پول ملی گفت: همان طور که اگر دینار کویت، پنج برابر دلار آمریکا و یوآن چین، یک هفتم دلار آمریکا ارزشگذاری شده است، معنایش این نیست که اقتصاد کویت از اقتصاد چین قوی‌تر است.
اگر از فردا هر ریال ایران برابر یک دلار آمریکا اعلام شود، آیا معنی آن این خواهد بود که پول ما تقویت شده است؟ آنچه می‌تواند اهمیت  داشته باشد، تغییرات ارزش یک پول در قبال پول دیگر است. به عبارت دیگر، آنچه مهم است تقویت یا تضعیف ارزش پول ملی است و با اسم گذاری ظاهری هیچ پولی تقویت نخواهد شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه  راه‌حل بالا بردن ارزش پول ملی بازی با الفاظ نیست گفت: اگر دغدغه حقیقی برای حذف چهار صفر ارزش دادن به پول ملی است راهکاری که هر اقتصاددانی به آن واقف  است و برایش بدیهی است تقویت اقتصاد ملی با سیاستهایی چون حمایت از تولید کالای ملی و ایجاد رونق در فضای
کسب و کار کشور است.
نگرانی از تکرار حذف صفر از پول ملی در سال‌های بعد
در همین زمینه، حسن فروزان‌فرد، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با حذف صفر از پولی ملی اظهار داشت: هدف بانک مرکزی برای حذف صفر از پول ملی ساده‌سازی محاسبات است  که البته این موضوع درستی است  اما به شرط اینکه در سال‌های آینده مجدد مجبور به تکرار این سیاست نشویم.
وی افزود: برای اینکه دوباره در سال‌های آینده مجبور به تکرار این کار نشویم لازم است که بسترهای توسعه اقتصادی به گونه‌ای باشد که زمینه برای شکل‌گیری هیجانات تورمی مجدد در اقتصاد بوجود نیاید.
در صورتی که چند سال آینده به واسطه تورم بالا دوباره احتیاج به این کار وجود داشته باشد به معنای شکست خوردگی این سیاست است.
این عضو اتاق تهران ادامه داد: در آمریکای جنوبی برخی کشورها چند بار مجبور به حذف صفر از پولی ملی خود شده‌اند، زیرا این کشورها نتوانسته‌اند بسترهای رشد اقتصادی متناسب با تورم را سازمان‌دهی کنند. نگرانی این است که تدبیر لازم در زمینه کنترل تورم صورت نگیرد و دوباره در سال‌های آینده مجبور به تکرار این
کار شویم.