kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

حملات پی‌درپی انصارالله به ائتلاف از هم پاشیده‌ سعودی در یمن

در‌حالی‌که سران ائتلاف سعودی در‌صدد چاره‌جویی برای حفظ این ائتلاف و جلو‌گیری از فروپاشی آن بر‌آمده‌اند، جنبش انصارالله یمن حملات موشکی‌، پهپادی و زمینی به زیر‌ساخت‌ها و مواضع این ائتلاف را شدت داد.



یک منبع نظامی در گفت‌وگو با شبکه«‌المسیره» اعلام کرد، جنبش انصارالله یمن دیروز با شلیک چهار فروند موشک بالستیک «زلزال-۱»، محل تجمع مزدوران سعودی را در منطقه «ابواب الحدید» واقع در منطقه حدفاصل بین «عسیر» و «صعده» هدف قرار‌داد. به گزارش ایسنا، در جریان این حمله، شماری از مزدوران عربستان کشته و یا زخمی شدند.
از سوی دیگر، یک منبع نظامی دیگر به المسیره گفت که یگان توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله محل‌های تجمع مزدوران سعودی را در گذرگاه «الطوال» واقع در «جازان» هدف قرار‌داد.این حمله نیز هلاکت و جراحت شماری از نیروهای عربستان را به دنبال داشته است.
حمله جدید پهپادی
پیش از ظهر دیروز هم یگان پهپادی ارتش و انصارالله فرودگاه «ابها» در ۲۰۰ کیلومتری عمق خاک عربستان را با چند فروند پهپاد تهاجمی از نوع«‌قاصف- کی‌2» هدف قرار ‌داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در ارتباط با تلفات احتمالی سعودی‌ها در این حملات پهپادی گزارشی نرسیده است. فرودگاه ابها تا‌کنون بارها مورد هدف حملات پهپادی ارتش و انصارالله یمن قرار گرفته است و به همین خاطر، در حال حاضر این فرودگاه تقریبا فعالیتی ندارد.
عملیات در جبهه جنوبی
نیروهای انصارالله و ارتش یمن صبح دیروز عملیات جدیدی را نیز در منطقه «یافع» واقع در استان جنوبی «لحج» آغاز کرده‌اند.
این عملیات از زمان آغاز جنگ در یمن، بی‌سابقه بوده و نشان می‌دهد نیروهای انصارالله و ارتش، جبهه جدیدی را در جنوب یمن باز کرده‌اند.
به گزارش فارس، این عملیات از استان «البیضا» در مرکز یمن و از چندین محور آغاز شده است و هم اکنون درگیری‌های سنگین در جریان است.
این عملیات در شرایطی صورت می‌گیرد که شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در جنوب یمن سر‌گرم زد‌و‌خورد با یکدیگر هستند.
پیروزی انصارالله یعنی پایان حکومت آل‌سعود
«حسین مجدوبی» تحلیلگر و روزنامه‌نگار مغربی روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» ، با اشاره به این‌که هدف کنونی عربستان، پیروزی در برابر انصار‌الله نیست و این کار تقریبا غیر ممکن است، تصریح کرد، هدف ریاض کاهش حملات کشنده آنان (انصار‌الله) است. با توجه به خطر تنگنای نظامی، پنتاگون کارشناسان مربوط به رادار و پاتریوت را [به عربستان] اعزام کرد تا موشک‌های حوثی را رهگیری کنند... واشنگتن می‌داند که هر گونه پیروزی حوثی‌ها در این جنگ، به معنای پایان حکومت آل‌سعود خواهد بود.
در گزارش این روزنامه تأکید شده است، رسانه‌های سعودی دیگر سیاست «دشنام و حمله به ایران» را در پیش نمی‌گیرند، بلکه برای مرحله گفت‌وگو با سران ایران، آماده شده‌اند. پیشروی انصار‌الله، تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای که حاصل مقابله تهران با طرح‌های آمریکا و انگلیس است و اطمینان ریاض از خود‌داری آمریکا از جنگ با ایران، باعث شد که عربستان سیاست هایش را در برابر ایران تغییر دهد.