kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

حرکت تانک‌های چین به سمت هنگ‌کنگ

با ادامه اعتراضات و آشوب‌ها در هنگ‌کنگ و بحرانی شدن اوضاع این بندر مهم ارتش چین‌تانک‌ها و نفربرهای زرهی خود را در نزدیکی این شهر مستقر کرد.



علی‌رغم لغو لایحه جنجالی، آشوب‌های خیابانی معترضان در هنگ‌کنگ همچنان ادامه دارد. معترضان اعتقاد دارند طبق توافق سال 1997 بین انگلیس و چین، پکن با اعطای برخی آزادی‌ها مانند سیستم قضایی مستقل و آزادی بیان هنگ‌کنگ موافقت کرده، اما طرح استرداد برخی مجرمان به  چین ناقض این توافق و احتمالاً مقدمه‌ای برای دخالت‌های بیشتر چین خواهد بود. «کری لام»، رئیس ‌دولت محلی هنگ‌کنگ، 18 تیر با «مرده خواندن» طرح استرداد مجرمان از هنگ‌کنگ به چین سعی در فرونشاندن خشم معترضان داشت. اما کار از کار گذشته بود چرا که هنگ‌کنگی‌ها فرصتی یافته بودند تا مطالبات جدی‌تر دیگری را مطرح کنند.
معترضان هنگ‌کنگی از روز جمعه مرحله جدیدی از اعتراضات خود را به دولت محلی کلید زدند و با تجمع در ترمینال اصلی فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ این فرودگاه را به تعطیلی کشاندند. بر اساس گزارش‌ها تلاش پلیس برای بیرون راندن معترضان از فرودگاه ناموفق بوده و مقام‌های فرودگاه به ناچار تمامی پروازهای ورودی و خروجی را لغو کرده‌اند. بر اساس گزارش یورونیوز، انگیزه معترضان هنگ‌کنگی جلب توجه کشورهای غربی(به ویژه آمریکا) به جنبش اعتراضی شان است. آنها پیش‌تر با پرچم‌ها و تصاویر ترامپ نیز راهپیمایی کرده بوند.
با ادامه توقف فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ دیروز رسانه‌های چینی ویدئویی را منتشر کردند که حاکی از حضور گسترده‌ تانک‌ها و خودروهای نظامی ارتش چین در نزدیکی هنگ‌کنگ بود. این نیروها در شهر «شِنژِن» که حدود 90 دقیقه با هنگ‌کنگ فاصله دارد مستقر شده‌اند.
دولت چین پیش از این تاکید کرده بود تظاهرات اخیر مصداق تروریسم است و چنین خشونت‌هایی باید به‌شدت و بدون هیچ رحم و مروتی با مجازات روبه‌رو شود. به گزارش تسنیم، روزنامه خلق که ارگان رسمی حزب کمونیست چین است نیز اعلام کرده ارتش خلق چین آماده مدیریت شورش‌ها، ناآرامی و فعالیت‌های مرتبط با تروریسم و جرم و جنایت است. «گلوبال تایمز» نیز دیروز نوشت اگر شورشیان هنگ‌کنگ نمی‌توانند پیام حضور پلیس مسلح در شنژن را متوجه شوند بنابر‌این آنها خواستار نابودی خود هستند.
احتمالا اشاره گلوبال تایمز به سرکوب شدید اعتراضات در میدان تیان آن من در سال 1989 باشد که طی آن ‌تانک‌های ارتش چین اعتراضات را به شدت سرکوب کرد. چین در هفته‌های گذشته ادامه ناآرامی‌ سیاسی در هنگ‌کنگ را نتیجه
«دست‌های سیاه» آمریکا دانسته و به واشنگتن هشدار داده این موضوع را به خاطر بیاورد که هنگ‌کنگ در واقع هنگ‌کنگ چین است. هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته: «ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات آمریکایی پشت چنین حوادثی هستند.»