kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳

گزارش تکان دهنده نیوزویک از مرگ سالانه ده‌ها هزار مکزیکی با سلاح‌های آمریکایی

پلیس مکزیک می‌گوید آن ده‌ها هزار نفری که سالانه در خشونت‌های مکزیک کشته می‌شوند، با سلاح‌های آمریکایی از پا در‌می‌آیند. این یعنی نه مردم آمریکا و نه مردم همسایه‌های این کشور از شر سلاح‌های آمریکایی در امان نیستند.


سرویس خارجی-

چند روزی بیشتر از تیراندازی و کشتار وحشیانه در تگزاس و اوهایوی آمریکا نمی‌گذرد که طی آن 29 نفر کشته شدند و تعداد زیادی هم زخمی. یکی از قاتلان این حملات بعدها گفت قصدش مردم آمریکا نبود می‌خواست مکزیکی‌ها را بکشد! حالا خبر رسیده که مکزیکی‌ها در کشور خودشان هم در امان نیستند و با سلاح‌هایی آمریکایی سالانه ده‌ها هزار نفر از آنها قتل عام می‌شوند!
پایگاه اینترنتی نیوزویک، آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نقل می‌کند، در گزارش خود در این مورد می‌نویسد تجارت غیرقانونی سلاح در مکزیک که ارزش سالانه آن به میلیون‌ها دلار می‌رسد، هر سال به مرگ ده‌ها هزار مکزیکی می‌انجامد.
به نظر می‌رسد هر چه ورود پناه‌جویان از مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین به خاک آمریکا دشوار بود و حالا با دیوار ترامپ دشوارتر هم شده است، اما قاچاق سلاح‌های آمریکایی به خاک مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین به همان نسبت راحت‌تر است.
پلیس مکزیک می‌گوید بخشی عمده از سلاح‌هایی که در اختیار سازمان‌های تبهکار قرار می‌گیرد، از مرز‌های شمالی این کشور با آمریکا وارد مکزیک می‌شود. خرید برخی از سلاح‌ها در مکزیک ناممکن است و برای به دست آوردن چنین سلاح‌هایی باید آنها را به صورت غیرقانونی از کالیفرنیا وارد کرد.
سال ۲۰۱۸ آمار قتل در مکزیک به رقم بی‌سابقه ۳۵ هزار و ۹۶۴ نفر رسید. پس از کشتار اخیر در دیتون و ال‌پاسو که شماری مکزیکی نیز در میان قربانیان بودند، مقامات مکزیکی از آمریکا خواستند جدیت بیشتری در مقابله با خشونت مسلحانه صورت دهد، حتی رئیس‌جمهور مکزیک نیز در نشست مطبوعاتی اخیر خود خواهان کنترل بیشتر بر فروش سلاح در آمریکا شده بود.