kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱

میکروب‌های کشنده در تنباکوهای میوه‌ای

یک فوق‌تخصص ریه گفت: تنباکو میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ‌ها و میکروب‌های کشنده می‌شود، براین اساس هر پک قلیان برابر 40 پک سیگار است، همچنین، آب قلیان صرفاً نیکوتین تنباکو را می‌گیرد و مواد سرطانزایی آن را خنثی نمی‌کند.
به گزارش تسنیم، علیرضا آذرگون فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه قلیان از زمان صفویه وارد ایران شده و به خاطر ظاهر کم‌زیان آن به نسبت چپق، باب طبع ایرانیان قرار گرفت، افزود: زمانی حکیمی به نام ابوالفتح پیشنهاد کرد که دود باید اول از یک محفظه آبی بگذرد تا به شکل بی‌ضرر درآید، این عقیده اولیه به منظور پوشاندن عوارض تنباکو انگیزه و هدفی خوب را دنبال می‌کرد ولی بدون هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر کاهش بیماری باعث تصور نادرست ایمن بودن مصرف تنباکو به شکل قلیان شد.
وی گفت: هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار است و قلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌کند، به‌طوری که مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند، اما استفاده یک بار قلیان 10 تا 20لیتر دود تولید خواهد کرد، دود استنشاق شده از قلیان، نه‌تنها همه مواد سرطان‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد و در فرهنگ ما به این حقیقت علمی توجهی نمی‌شود.
آذرگون افزود: براساس مطالعات انجام شده، قلیان فرآورده‌ای است که نیمی از مردان ایرانی و 37درصد زنان، آن را تجربه کرده‌اند. در مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات انجام شده است، 23درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان می‌کشند. این رقم در غیرسیگاری‌ها 25درصد است و این بدین معناست که غیرسیگاری‌ها حتی بیش‌تر از سیگاری‌ها درحال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند. تنباکو مثل مواد دیگر اعتیادآور یک نوع دخانیات است که ضررهای فراوانی از جمله انواع سرطان دارد اما افراد قلیانی این باور نادرست را دارند که چون تنباکو را از طریق قلیان و به واسطه آب مصرف می‌کنند، تمام مواد مضر آن از طریق آب مصرف می‌شود اما باید گفت به هیچ وجه آب مواد سرطانزای تنباکو را تصفیه نمی‌کند.
وی بیان کرد: نیکوتین ماده‌ای اعتیادآور است که در تنباکو وجود دارد، این مطلب که چون دود قلیان از روی آب گرفته می‌شود، ضرر ندارد، باور غلطی است چون آب قلیان فقط نیکوتین آن را کم می‌کند. این درحالی است که کم شدن نیکوتین باعث می‌شود فرد قلیانی برای تأمین نیاز خود قلیان بیشتری بکشد از اینرو خطرات و مضرات زیادتری برای او ایجاد می‌شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: با عرضه تنباکو طعم‌دار معطر، مصرف قلیان به‌طور چشمگیری در میان جوانان و نوجوانان پسر و دختر روبه افزایش است. مانند بسیاری از کشورهای همسایه، قلیان یکی از وسایل تفریحی رایج در ایران است که گرچه بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و بخصوص سفره‌خانه‌های سنتی منع شده است، اما انگار به راحتی نمی‌شود شر آن را از چنین مکان‌هایی کم کرد. در این بین جوانان تمایل بیشتری به مصرف تنباکوی میوه‌ای دارند چون معتقدند ضررش کمتر است، اما باید گفت تنباکو میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت مأمن انواع قارچ‌ها و میکروب‌های کشنده است همچنین افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان‌های میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال آن است.