kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

ایده تشکیل «وزارت خوشبختی» در مصر سوژه طنز و تمسخر مصری‌ها شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر ایده یکی از مقامات دولتی این کشور برای تشکیل «وزارت خوشبختی» را سوژه طنز و تمسخر خود قرار داده و از او خواستند به جای دادن چنین ایده هایی، به فکر معیشت مردم و اقتصاد کشور باشند. بخشی از مردم مصر در قبرستان‌ها زندگی می‌کنند.



سخنان یک مقام مصری درخصوص تشکیل وزارت «خوشبختی» در این کشور، موجب تمسخر و بحث و جدل‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی شده است. به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، «طارق الرفاعی» مدیر بخش شکایت‌های دولتی در مصر در یک برنامه تلویزیونی گفته صحبت‌هایی درون حکومت این کشور برای تشکیل وزارت «خوشبختی» وجود دارد. او هدف از تشکیل این وزارتخانه را جلب اعتماد شهروندان مصری به دستگاههای حاکمیتی عنوان کرد!
به گزارش فارس، در پی اعلام این خبر، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمسخر این طرح پرداختند مثلا، «عمر عبدالحمید» یکی از کاربران توییتر با کنایه نوشت: «بزرگترین دلیلی که اثبات می‌کند وزارت خوشبختی در مصر پیش از تشکیل موفق بوده این است که ما از شدت خنده مردیم!» اسامه جاویش نیز شرایط اجتماعی و اقتصادی مصر را یاد آور شد و نوشت: «در کشوری که یک سوم مردمانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نیمی از ساکنانش در آستانه فقر قرار دارند؛ در کشوری که بیش از 60 هزار زندانی سیاسی وجود دارد و در سه ماه شاهد 100 مورد خودکشی است، بیش از هر چیزی نیاز به وزارت خوشبختی دارد.» «مصطفی رشوان» دیگر کاربر توییتر نیز با حالت تمسخر نوشته: «وزارت خوشبختی به زودی در مصر تشکیل می‌شود... کارمندان این وزارتخانه به خیابان‌‌ها آمده و مردم را قلقلک می‌دهند. هر کسی هم که حال رفتن به خیابان را نداشته باشد، آنها پیک موتوری خط ویژه دارند که به خانه‌ات آمده و در خانه قلقلکت می‌دهند.» گفتنی است جمعیت قابل توجهی از مردم مصر نیز در قبرستان‌ها زندگی می‌کنند.
افزایش این گونه واکنش‌ها سرانجام موجب شد تا دولت مصر تشکیل چنین وزارتخانه‌ای را اساساً تکذیب کند. امارات متحده عربی در حال حاضر تنها کشوری است که وزارت «السعاده» را دایر کرده است و به نظر می‌رسد عربستان نیز در فکر تشکیل این وزارتخانه است. در این راستا پایگاه خبری الخلیج اونلاین امروز در یادداشتی نوشت که تاسیس «وزارتخانه خوشبختی» در امارات و به تبع آن در مصر یا عربستان بدعتی برای سرپوش گذاشتن بر انواع نقض‌های حقوق بشر مثل قاچاق انسان، سرکوب معترضان و استثمار است. مصر در دوران السیسی به کشوری سرکوب گر تبدیل شده و نهادهای حقوق بشری اوضاع حقوق بشر در دوران السیسی را وحشتناک توصیف کرده‌اند. در آخرین نمونه تحت فشارهای دولت السیسی، محمد مرسی رئیس‌جمهور معزول مصر در جلسه دادگاه به ظاهر دچار سکته و پس از مرگ بلافاصله به خاک سپرده شد. برخی از کارشناسان معتقدند که وی توسط دولت مصر کشته شده است.