kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱

5 روز از مصاحبه سید مقاومت گذشت تحلیل‌ها ادامه دارد

گفت‌و‌گوی دبیرکل حزب‌الله لبنان با شبکه «المنار» علیرغم گذشت پنج روز، همچنان در رسانه‌های منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی بازتاب دارد و بخش‌های نظامی و اطلاعاتی این رژیم با هراس و وحشت، در حال بررسی جزء به جزء اظهارات «سید حسن نصرالله» هستند.

گفت وگوی جمعه شب سید حسن نصرالله با شبکه «المنار» که به مناسبت سیزدهمین سالگرد جنگ دوم لبنان(جنگ 33 روزه) و با محوریت توانمندی کنونی مقاومت انجام شده بود، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای داشته است و این بازتاب‌ها همچنان ادامه دارد.
اما در میان جوامع مختلف منطقه، جامعه و رژیم صهیونیستی در مقایسه با دیگران، بیشترین دقت و حساسیت را به اظهارات دبیرکل حزب‌الله نشان داده‌اند؛ «یونی بن مناحیم» تحلیلگر پایگاه خبری «نیوز-۱» رژیم صهیونیستی، در این رابطه نوشت، دبیرکل حزب‌الله لبنان از آنجا که می‌داند دستگاه اطلاعاتی اسرائیل تمامی اظهارات او را بررسی می‌کند، جنگ روانی را علیه اسرائیل آغاز کرده است. به همین دلیل، (نصرالله) گفت، رهبران اسرائیل نتوانستند پس از جنگ دوم لبنان، اعتماد اسرائیلی‌ها را به ارتش بازگردانند. همچنین آنها نتوانستند نیروی زمینی خود را بازسازی کنند.
به گزارش ایسنا، بن مناحیم تصریح کرد، با وجود اینکه صحبت‌های نصرالله جدید نیستند، اما او شخصی است که روی حرف‌هایش می‌ماند و به آنها پایبند است.
این تحلیلگر صهیونیست اعتراف کرد: نیروهای یگان ۸۲۰۰ وابسته به اطلاعات نظامی اسرائیل در جلسه‌ای، تمامی کلمات، مکث‌ها و عبارات مصاحبه اخیر نصرالله را مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند.
یگان 8200 یکی از سری‌ترین یگان‌های رژیم صهیونیستی است و بازوی اجرایی ارتش الکترونیک این رژیم به شمار می‌رود.
این پایگاه صهیونیستی در ادامه افزود، هیچ فرمانده یا سرباز ارتش اسرائیل نیست که برای نصرالله احترام قائل نباشد. او با توانایی شخصی خود توانست یک سازمان کوچک «تروریستی» را به ارتش یک کشور تبدیل کند.
این تحلیلگر صهیونیست نوشت: سؤال اصلی این است که کدام طرف بیشتر از خسارات و تلفات نگران است؟...نصرالله در این رابطه ارتش قدرتمندی را با انبارهای سلاح ایجاد کرده و ما را در مقابل انتخاب سخت میان تخریب لبنان، یا از دست دادن بخش وسیعی از اسرائیل قرار داده است.
در ادامه این گزارش آمده است، بخش اصلی مصاحبه سید حسن نصرالله «نقشه اسرائیل» (فلسطین‌اشغالی) بود که برای مصاحبه مذکور آماده شده بود. از سال 2000 دبیرکل حزب‌الله موفق شد جایگاه خود را نه تنها در لبنان، بلکه در جهان عرب و اسرائیل تقویت کند.
تحلیل عبدالباری عطوان
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» طی یادداشتی نوشت، ترسناک‌ترین حرف آقای نصرالله برای اسرائیلی‌ها،اشاره وی به نقشه فلسطین‌اشغالی بوده است. دبیرکل حزب‌الله (با این اقدام خود) اهدافی را که در صورت وقوع جنگ مورد حمله قرار خواهند گرفت، مشخص کرده است. این تصویر در صدر صفحات نخست روزنامه‌ها و در اخبار تلویزیون‌های اسرائیل قرار گرفت.
درست است که نصرالله از توانایی‌های موشکی بالا و دقیق و پیشرفت بزرگ به دست آمده از سوی نیروهای زمینی حزب‌الله و تجربیات ناشی از جنگ در سوریه سخن گفته است، اما مهم‌ترین نکته در مصاحبه مذکور، این است که حزب‌الله به بمب‌های هسته‌ای یا شیمیایی نیازی ندارد، زیرا کافی است یکی از موشک‌های حزب‌الله به مخازن آمونیاک سمی اسرائیل در بندر «حیفا» اصابت و اسرائیل را نابود کند و ده‌ها و شاید صدها هزار نفر را به کشتن دهد.
نفوذ و اثر این مصاحبه قوی و وحشتی که در جان اسرائیلی‌ها انداخته است، باعث شد که «بنیامین نتانیاهو» دیگر مثل گذشته به سخنرانی‌ نصرالله از سر غرور نگاه نکند. به همین خاطر، تهدید کرد اگر حزب‌الله به اسرائیل حمله کند، او نیز واکنش شدید نشان خواهد داد.
عطوان افزود: این مرد(نصر الله) برای نماز گزاردن در مسجدالاقصی عزم خود را جزم کرده و به روزی چشم دوخته است که میلیون‌ها نفر در این مسجد به او اقتدا کنند. این آرزوی مشروع محقق نمی‌شود، مگر پس از آنکه اراضی‌اشغالی فلسطین آزاد شود، اتفاقی که امکان آن وجود دارد.