kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
سندی تازه از همکاری کردهای مسلح سوری با اسرائیل

تاجر صهیونیست به فروش نفت شرق سوریه اذعان کرد

یک تاجر صهیونیست از همکاری نزدیک خود با شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، پرده برداشت و گفت که وی مأمور فروش نفت شرق سوریه شده‌ است.

روزنامه لبنانی«الاخبار» از دستیابی به سندی خبر داد که اعطای امتیاز فروش نفت سوریه توسط کردهای تحت حمایت آمریکا به یک تاجر صهیونیست را تایید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، الاخبار نوشت، این سند، نامه‌ای است که امضای «الهام احمد» رئیس‌هیئت اجرایی «شورای دموکراتیک سوریه» را در پای خودش دارد. در این نامه، احمد به یک تاجر صهیونیستی به نام «موتی کاهانا» اختیار تام داده است، نفت استخراج شده از مناطق تحت تسلط کُردها در شرق سوریه را بفروشد. کاهانا هم این خبر را تایید و اعلام کرد که وی مسئولیت صادرات نفت استخراجی مناطق تحت تسلط شبه‌نظامیان کُرد را بر عهده خواهد داشت. این تاجر صهیونیستی گفت، تلاش خواهد کرد تا هیچ مقدار از نفت منطقه شرق سوریه به دست دولت دمشق نرسد!
الاخبار به نقل از روزنامه صهیونیستی «میکروشون» گزارش داد، منطقه تحت تسلط شبه‌نظامیان کُرد در شرق فرات بیش از 90 درصد منابع نفتی سوریه را در خود جای داده و منابع آبی، غذایی و انرژی موجود در این منطقه نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
میکروشون ادامه داد، این منطقه تحت حمایت مستقیم نیروهای آمریکایی قرار دارد، و آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند ارتش سوریه بر آن مسلط شود؛ زیرا این منطقه، یکی از مناطق مهم اقتصادی سوریه به شمار می‌رود.
کاهانا که یک صهیونیست اسرائیلی است، برای اینکه از حساست ماجرا بکاهد، خودش را یک شهروند آمریکایی جازد! این در حالی است که نهادهای رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرده بودند که او یک اسرائیلی است.
کاهانا گفت، منتظر موافقت آمریکاست تا مأموریت خود را آغاز کند، زیرا سوریه تحت تحریم‌ قرار دارد و هیچ کشوری مجاز نیست از این کشور نفت بخرد...من نیز در همین ارتباط، تلاش می‌کنم تا مجوز [آمریکایی] ویژه برای فروش نفت سوریه دریافت کنم... این مسئله مربوط به 11 چاه نفتی است. امیدواریم که بتوانیم [روزانه] 400 هزار بشکه [نفت] بفروشیم و عملیات فروش نیز می‌تواند با هر طرف و شخصی صورت گیرد، مشروط به اینکه پول آن به سوریه و ایران نرسد».در پی انتشار این خبر، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» مجبور شد آن را تکذیب کند.
در حال حاضرصهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که منابع مالی سوریه را محدود کنند. چاه‌های نفت و گاز شرق سوریه از جمله مهم‌ترین منابع مالی این کشورهستند.