kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰

خشم امارات و بحرین از افشاگری‌های الجزیره قطر

یک روز پس از انتشار گزارش افشاگرانه شبکه تلویزیونی «الجزیره» درباره ارتباط بحرین و عربستان با القاعده و استفاده آنها از این گروه تروریستی برای قلع و قمع مردم خود، امارات و بحرین به قطر تاختند و این کشور را تهدید به افشاگری کردند.

 
سرویس خارجی-

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز یکشنبه از طرح مخفیانه درباره همکاری سازمان اطلاعات بحرین و عربستان در سال ۲۰۰۳ با سازمان تروریستی القاعده پرده برداشت و اعلام کرد هدف این کشورها ترور رهبران معارض داخلی و همچنین عملیات تروریستی در ایران بوده است. در مستند الجزیره، «محمد صالح» یکی از سرکرده‌های القاعده اقرار می‌کند که شاه بحرین در سال 2003 از طریق افسران خود به او دستور ترور «عبدالوهاب حسین» از مهم‌ترین چهره‌های شیعه و معارض بحرینی و دیگر رهبرانی از جنبش اعتراضی بحرین را داده بود. «جان کریاکو»، افسر سابق سیا نیز در این برنامه از سازماندهی گروه تروریستی القاعده در بحرین و عربستان برای سرکوب مخالفان خبر داد. این افشاگری‌ها موجب خشم بحرین و امارات شده است.
به گزارش فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به این افشاگری‌ها گفته، استراتژی قطر بر برنامه‌های تلویزیونی که تنها مردم خودش، مخاطبش هستند، متکی است. قرقاش در صفحه توییتر خود، حتی قطر را به افشاگری تهدید کرده و نوشته: «دلسوزی باید کرد چرا که خانه قطر از شیشه است و تاریخ آن مملو از چیزهایی است که باید مخفی شود، رویکرد عاقلانه این است که بحران حل شود اما چیزی که ما می‌بینیم بچه‌بازی سیاسی، یاوه‌گویی رسانه‌ای و هدر دادن حاکمیت و اموال است».
وزیر خارجه بحرین نیز مدعی شد، برنامه شبکه الجزیره قطر در واقع قسمت جدیدی از سلسله توطئه‌های کشوری سرکش علیه بحرین و امنیت و ثبات سراسر منطقه است.  وزیر خارجه بحرین که نمی‌توانست خشم خود را مخفی کند این را هم اضافه کرد که، مقابله کشورهای عضو این شورا با اقدامات خصمانه قطر و اتخاذ همه اقدامات قاطعانه علیه دوحه ضرورت دارد.