kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
اولین جلسه دادگاه ١١ متهم تخلف 326 میلیاردی برگزار شد

فروش غیرقانونی مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد با رشوه به کارکنان وزارت صمت

اولین جلسه علنی رسیدگی به 11 متهم پرونده پتروشیمی در شعبه سوم ویژه دادگاه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسداله مسعودی مقام برگزار شد.




به گزارش ایرنا، قاضی اسداله مسعودی مقام در جلسه دیروز دادگاه رسیدگی به تخلف در عرضه مواد اولیه پتروشیمی گفت: متهمان این پرونده از کارکنان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان هستند.
در ادامه، نماینده دادستان با کیفرخواست متهمان و جرم آنها  را به شرح زیر قرائت کرد:
1. «قدرت احمدی» متهم اول پرونده کارشناس امور صنایع وزارت صنعت متهم به مشارکت در اخلال در نظام تولیدی کشور به میزان ٨٠ هزار تن با اخذ رشوه به مبلغ ١٠ میلیارد ریال.
2. «محمد حسن بیدهندی» کارمند وزارت صمت متهم به مشارکت در اخلال در نظام تولیدی کشور به میزان ٨٠ هزار تن با اخذ رشوه به مبلغ یک میلیارد ریال.
3. «مصطفی ورزدار» کارمند وزارت صمت، 4.«مسعود رضا» معاون اداره صمت لرستان، 5.«محسن گودرزی نژاد» رئیس صنایع غیرفلزی اداره صمت لرستان، 6.«محسن ناصری گودرزی» کارشناس پلیمر و مواد شیمیایی اداره صمت شهرستان بروجرد، 7. «ناصر شهبازی» کارشناس پلیمر و مواد شیمیایی اداره صمت لرستان، 8. «نادر رادمهر»، کارشناس پلیمر و مواد شیمیایی اداره صمت شهرستان، 9. «فرید یاراحمدی» رئیس منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا، 10. «بهمن ازنایی زیرتاب» مدیر تأمین مالی و 11. «مجید شیرنیا هی» از کارکنان دستگاه مربوطه دیگر متهمان این پرونده هستند.
نماینده دادستان افزود: این افراد مبادرت به تخصیص مواد اولیه پتروشیمی به افراد و شرکت‌هایی می‌کردند که یا فعالیت تولیدی نداشتند، یا فعال نبودند یا از شرکت‌های صوری بودند.
حسینی ادامه داد: این افراد در مجموع ۸۰ هزار تن مواد اولیه پتروشیمی را برخلاف مقررات به کارخانجات یادشده تحویل داده‌اند که این مواد در بازار آزاد فروخته شده است.
وی گفت: پرونده‌ای منتسب به متهم اصلی که دلال پتروشیمی است و با تأسیس ٨٠ شرکت صوری مواد اولیه را در بازار به فروش رسانده است، در دادسرا مفتوح و در شرف اظهارنظر نهایی قرار دارد.
نماینده دادستان افزود: برخی افراد سوء‌استفاده کننده با اعمال نفوذ و پرداخت مبالغی به متهمان به افزایش سهمیه خرید مواد اولیه خود در سامانه بهین‌یاب اقدام کردند و عدم نظارت کافی موجب شد، بسیاری از شرکت‌ها با وجود نداشتن فعالیت تولیدی بتوانند سهم زیادی از مواد اولیه پتروشیمی را خریداری و در بازار آزاد بفروشند.
حسینی ادامه داد: در این پرونده کارکنان اداره صمت استان لرستان به همراه برخی از کارکنان وزارت صمت با تشکیل باند در وزارتخانه و با اخذ مبالغی اعم از وجوه نقد و سکه اقدام به تخصیص مواد اولیه برای تعدادی از شرکت‌های صوری کردند که این مسئله موجب بروز مشکلات متعدد در حوزه مواد اولیه پلاستیک و افزایش قیمت آنها در بازار شد.
وی افزود: قدرت احمدی، متهم ردیف اول این پرونده که مسئول تأیید سهمیه‌ها بوده، در قبال انجام خدمات خود رشوه دریافت کرده است و خدمات متهم با دریافت رشوه از سال ۹۳ آغاز و تاکنون ادامه داشته است. متهم احمدی بخشی از رشوه‌های دریافتی را به دو کارمند دیگر یعنی ورزدار و بیدهندی داده و همچنین وی با سایر تولیدکنندگان و دلالان از جمله امیر رستگار، بلوچ‌زاده و یاراحمدی ارتباط داشته و به صورت نقدی و غیرنقدی اقدام به اخذ رشوه کرده است.
نماینده دادستان گفت: حسن یاراحمدی از دلالان اصلی این پرونده ۲۸ شرکت در استان لرستان تأسیس کرده است که این شرکت‌ها یا صوری بودند یا اصلاً وجود خارجی نداشتند و در نهایت عمل ارتکابی متهمان منجر به اخلال در نظام تولیدی کشور شده است.
وی درباره ادله انتساب جرم به متهمان اظهار داشت: گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه و مستندات موجود از فهرست انبارهای شناسایی شده توسط ضابط پرونده مبنی بر کشف هفت هزار تن مواد اولیه پتروشیمی در انبار مروارید و کشف ۱۰ هزار تن مواد اولیه پتروشیمی در چهار انبار در منطقه شورآباد حاکی از ارتکاب جرم است.
دفاعیات متهمان
در ادامه متهمان «قدرت احمدی»، «محمدحسن بیدهندی»،«مصطفی ورزدار» و «مسعود رضا» برای دفاع از خود در جایگاه حاضر شدند.
با اعلام قاضی مسعودی مقام جلسه بعدی دادگاه امروز برگزار می‌شود.