kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
سید حسن نصرالله:

هشدار ایران ترامپ را سر جای خود نشاند

دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، ابراز امیدواری کرد که در قدس نماز بخواند و در ارتباط با علت انفعال رئیس‌جمهور آمریکا در قبال سرنگونی پهپاد آمریکایی در دریای عمان نیز خبر داد که هشدار ایران «دونالد ترامپ» را از هر گونه اقدامی منصرف کرده است.

 «سید حسن نصرالله» شامگاه جمعه به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در نبرد جولای سال 2006 (تیر 1385)، موسوم به «جنگ 33 روزه»، گفت‌و‌گوی مفصلی را با شبکه «المنار» انجام داد. وی در ابتدای مصاحبه خود اظهار داشت: درابتدا وظیفه خود می‌دانم که سالروز پیروزی جولای را به همه کسانی که این پیروزی را رقم زده‌اند و در رأس آنها، به خانواده‌های شهدا و رزمندگان و مجروحان و تمام ارکان معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت تبریک بگویم.
نصرالله اظهار داشت: امنیت لبنان مرهون وحدت لبنانی‌هاست، و امروز موازنه بازدارندگی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر قرار است. این معادله‌ای است که اسرائیل هم به آن اعتراف می‌کند... قدرت موشکی ما هم از نظر تعداد و هم کیفیت، توسعه یافته و این موشک‌های نقطه‌زن سلاح‌های دقیقی هستند. در سال 2006 ما تعداد کمی از این سلاح‌ها داشته ایم، ولی امروز این سلاح‌های قدرتمند و امکانات فراوانی را در اختیار داریم. امروز ما قدرت تهاجمی و سلاح‌های منحصر به فرد و کیفی در اختیار داریم و مقاومت در هر دو سطح کمی و کیفی پیشرفت کرده است.
سران اسرائیل امروز در ترس (ما بوده و به همین خاطر) در وحشت به سر می‌برند... گفته شده است که ما موشک‌های ضد هواپیما و یا سلاح‌های دیگری را در اختیار داریم...(در این رابطه) ما سیاست ابهام سازنده را دنبال می‌کنیم.
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: در سال 2000 در «بنت جبیل» گفتم که اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است و طی 13 سال، باور من به این سخن افزایش یافته است... من به پیروزی در هر جنگ بزرگی در آینده یقین و اطمینان دارم...عمر دست خداست و بر اساس منطق و زمان، من از جمله کسانی هستم که امیدواری زیادی دارند که در قدس نماز بخوانند.
لبه پرتگاه
نصرالله در ادامه اظهار داشت: حزب‌الله قادر است ویرانی گسترده‌ای را به اسرائیل وارد کند. این رازی است که اسرائیل آن را نمی‌داند، من (نیز) آن را فاش نمی‌کنم مگر به وقتش، و(معنای) این حرفم را اسرائیلی‌ها خوب می‌دانند...بعید می‌دانم که اسرائیلی‌ها در نتیجه بازدارندگی موجود، جنگ جدیدی را به راه اندازند، آنها می‌دانند که ورود به جنگ با لبنان و یا هر جنگ جدید،‌ اسرائیل را در پرتگاه زوال و نابودی قرار خواهد داد.
تهدید ایران ترامپ را ترساند
دبیرکل حزب‌الله در ادامه افزود: ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی علیه آمریکا نخواهد بود،(البته) بعید است که آمریکا نیزجنگی را علیه ایران آغاز کند...(به همین خاطر) ترامپ فقط در بخش اقتصادی(تحریم علیه ایران) حساب باز کرده است.آمریکا این حقیقت را می‌داند که جنگ علیه ایران، بسیار پرهزینه خواهد بود.
این نکته درست است که ایرانی‌ها پیامی را از طریق کشور ثالث (برای سران آمریکا) فرستاده‌اند با این مضمون : اگر هر هدفی را در ایران بمباران کنید، ما اهداف آمریکایی را بمباران(موشک‌باران) خواهیم کرد. و ترامپ حمله به ایران را پس از در یافت این پیام، متوقف کرد.
وی گفت: ایران در برابر محاصره و تحریم‌ها تسلیم نمی‌شود وهرگز سر تسلیم فرود نمی‌آورد. ‌ایران تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند و (در سایه) این تحریم‌ها، تولید داخلی خود را تقویت می‌کند.
شکست قطعی معامله قرن
نصرالله گفت: ما ایمان داریم که معامله قرن شکست خواهد خورد...حتی یک فلسطینی یا مسلمان یا مسیحی و حتی عرب را پیدا نمی‌کنید که با دادن مقدسات اسلامی و مسیحی به اسرائیل موافقت کند و این نقطه ضعف اساسی در معامله قرن است.
دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: استکبار آمریکایی آخرین تیر را بر تابوت معامله قرن زمانی شلیک کرد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرده بود. (اکنون نیز) تمام تلاش‌ها روی زنده کردن این مرده(معامله قرن) متمرکز شده‌اند.
سوریه
نصرالله در ارتباط با شرایط جاری سوریه نیز گفت: اوضاع سوریه بهبود یافته است، البته پرونده‌های حل نشده هنوز وجود دارد، از جمله ادلب، شرق فرات و پرونده سیاسی. ولی در کل، هیچ جایی برای بازگشت سوریه به عقب وجود ندارد...ما با روسیه به عنوان دوست تعامل داریم، (ولی) طرف ذی ربط که با آن هماهنگ می‌کنیم، وزارت دفاع سوریه است نه روسیه.
دبیرکل حزب‌الله گفت: تاکید می‌کنیم که ارتش سوریه قدرت خود را بازیافته و به این درک رسیده که نیازی به ما در نبردهای موجود ندارد.
وی در ارتباط با وضعیت ایران و روسیه در سوریه گفت: هماهنگی بالایی میان روسیه و ایران در بعد نظامی و سیاسی وجود دارد و هر کس روی اختلاف میان آنها حساب باز کرده، به آنها می‌گویم که روسیه و ایران امروزبیشتر از هر زمانی به یکدیگر نزدیک‌تر هستند.
وی گفت: همواره من و رئیس‌جمهور «بشار اسد» با هم دیدار می‌کنیم، ولی زمان آن را به سبب وضعیت امنیتی اعلام نمی‌کنم.
دبیرکل حزب‌الله در ادامه تا کید کرد: مسئولیت ما در منطقه‌این است که تمام امکانات و توان خود را برای جلوگیری از جنگ آمریکا علیه ایران به کار گیریم، زیرا همه درباره این مسئله که چنین جنگی ویرانگر خواهد بود، اجماع نظر دارند... به عنوان مثال، اگر جنگی رخ دهد، وضعیت امارات چگونه خواهد شد؟ وضعیت بازارهایش چگونه خواهد شد؟ قطعا اماراتی‌ها و سعودی‌ها و هر طرف دیگری که در جنگ علیه ایران مشارکت کنند، در امان نخواهند بود...در صورتی که جنگی علیه ایران راه بیفتد، تمام منطقه شعله‌ور خواهد شد و این کشور تنها نخواهد ماند. ایران قادر است با قدرت و شدت اسرائیل را موشک باران کند، محور مقاومت نیز تماشاچی باقی نمی‌ماند.
نصرالله در پایان، به موضع امام خامنه‌ای در نپذیرفتن پیام ترامپ،‌اشاره کرد و آن را مایه عزت مندی دانست.