kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶

محاکمه ده‌ها تن از حامیان شیخ زکزاکی در دادگاه‌های نمایشی

دولت نیجریه که هفته گذشته تظاهرات آرام حامیان شیخ زکزاکی را به خاک خون کشید برای توجیه افکار عمومی مدعی شده مردم در این تظاهرات اسلحه به دست داشتند! و به همین دلیل شماری از بازداشتی‌ها در دادگاه محاکمه می‌شوند.



سه شنبه هفته گذشته و همزمان با نگرانی‌های فراوان پیرامون وضعیت سلامت شیخ «ابراهیم زکزاکی» که گزارش‌ها از مسمومیت شدید وی توسط دولت نیجریه حکایت دارد ارتش این کشور به تظاهرات آرام معترضان یورش برد و 2 نفر از جمله یک نوجوان 13 ساله را شهید و شماری را مجروح کرد. نیروهای امنیتی نیجریه همچنین در این تظاهرات، حداقل ۴۰ نفر از معترضان را دستگیر کردند.
گزارش‌های جدید حکایت از آن دارد که دولت نیجریه که مورد حمایت سعودی و آمریکاست، به جای پاسخگویی به دنبال محاکمه بازداشتی‌ها در دادگاه‌های فرمایشی است! بر اساس این گزارش پلیس نیجریه ۳۸ نفر از حامیان شیخ زکزاکی را به ارتکاب خشونت و درگیری با نیروهای پلیس متهم کرده است! طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نیجریه مدعی شده نیروهای پلیس از حداقل زور! برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده و دو تن از نیروهای پلیس از ناحیه پا هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند!
«انجوگوری مانزاه» سخنگوی پلیس نیجریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته ۳۸ تن از تظاهرات‌کنندگان بازداشت‌شده، روز پنجشنبه رسما متهم شدند و سه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت دارند.بنابر این گزارش، اتهام این افراد در اختیار داشتن سلاح کشنده، اغتشاش و انجام اقداماتی است که به دیگران آسیب می‌رساند. ۲۸ نفر از این متهمان به قید وثیقه آزاد شده و ۱۰ نفر همچنان در بازداشت هستند.
با وجود فشارهای گسترده ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه به حامیان شیخ زکزاکی اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مردم این کشور طی روزهای اخیر و پس از تظاهرات روز سه شنبه نیز در ابوجا به خیابان‌ها آمده و با راهپیمایی آرام خود خواستار آزادی رهبرشان شدند. گفتنی است دادگاه عالی نیجریه حکم به آزادی زکزاکی داده‌ اما دولت این رژیم وابسته حاضر به اجرای این حکم نیست.