kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
سرپرست سازمان توسعه تجارت خبر داد

درآمد 800 میلیارد تومانی دلالان با کارت‌های بازرگانی جدید!

سرپرست سازمان توسعه تجارت از درآمد 800 میلیارد تومانی حق العمل دلالی دارندگان کارت‌های بازرگانی جدید برای صادرات کالا خبر داد.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به موضوع رتبه‌بندی صادرکنندگان برای حذف کارت‌های بازرگانی جدیدالورود، با‌اشاره به لزوم اصلاح سیاست‌های تجاری کشور اظهار کرد: ما باید بدانیم که هدف‌مان در هریک از سیاست‌گذاری‌هایمان چیست و قرار است چه چیزی را دنبال کنیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: ما برای حل مشکلات فعلی، باید اصل ماجرا و سیاست‌های ارزی کشور را اصلاح کنیم و امنیت روانی و خاطرنشانی را به صادرکنندگان خوش‌سابقه بدهیم تا آنها با انگیزه بیشتری وارد میدان شوند.
مودودی با‌اشاره به حق العمل دلالی صادرات از سوی برخی دارندگان کارت‌های بازرگانی جدیدالورود گفت: این افراد بابت هر دلاری که با کارت‌های بازرگانی‌ آنها صادر می‌شود، 100 تا 150 تومان پول می‌گیرند. اگر 5.4 میلیارد دلار صادراتی که سال گذشته توسط کارت‌های جدید الورود انجام شده است را در نظر بگیریم، ببینید دلالی صادرات چه درآمد هنگفتی برای صادرکنندگان جدیدالورود دارد.
وی ادامه داد: شما اگر به ازای هر دلار، 150 تومانی که به دارندگان کارت‌های جدید الورود داده می‌شود را مبنای محاسبه قرار دهید، بیش از 800 میلیارد تومان درآمد صادرکنندگان جدیدالورود بوده است. این یعنی 800 میلیارد تومان محصولات ما در بازارهای جهانی گران‌تر فروخته شده و رقابت منفی در بازار برای صادرکنندگان کشورمان ایجاد کرده است.
گفتنی است، اوایل اردیبهشت ماه امسال سرپرست سازمان توسعه تجارت از آماری تکان‌دهنده از روند صادرات در سال 97 پرده برداشت که در پی سیاست ارزی غلط سال 97 رقم خورده بود؛ بنابراعلام محمدرضا مودودی، سال گذشته با توجه به صادرات 44.3 میلیارد دلاری و واردات 42.6 میلیارد دلاری، تراز تجاری کشور به 1.7 میلیارد دلار رسید.
این در حالی است که بنابرآمارها اعلامی، در سال گذشته، حدود 1600 شرکت حقوقی و چهار هزار و 848 فرد حقیقی به چرخه صادرات کشور پیوسته‌اند که در سال‌های 94 تا 96 هیچگاه در لیست صادرکنندگان کشور قرار نداشتند. این افراد که تا پیش از این هیچ سابقه صادراتی نداشته‌اند، توانسته‌اند در سال 97 برابر با پنج میلیارد و400 میلیون دلار صادرات انجام دهند.
به گفته وی از این میان تنها 445 فرد و شرکت، صادرات بیش از یک میلیون دلار داشته‌اند و مابقی، صادراتی کمتر از یک میلیون دلار انجام داده‌اند؛ این به‌معنای آن است که بخش عمده‌ای از این صادرات با هدف بازگشت ارز به کشور صورت نگرفته است.