kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
وزیر راه و شهرسازی:

سامانه شناسایی خانه‌های خالی‌ تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که یک نظام اطلاعاتی به منظور بهره‌مندی سازمان امور مالیاتی درخصوص خانه‌های خالی در سال جاری راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: خانه‌های خالی عاملی شده که منابع کشور در تله قرار داده است؛ اگر اینها در مدار باشد و مورد استفاده قرار بگیرد، منابع آن در رونق تولید و ساخت و ساز در بخش مسکن کمک می‌کند تا تحرکی ایجاد شود، این امر ضروری بوده و قانونی برایش وجود دارد.
وی افزود: معتقدم باید یک نظام اطلاعاتی باشد تا سازمان امور مالیاتی بتواند بر مبنای آن اقدام کند. ما بر اساس نقش و وظایفی که داریم، ‌بر آن قائل هستیم. در قانون پیش‌بینی نشده است تا دستگاهی که بیشترین‌اشراف به پایه اطلاعاتی داشته باشد، در محور قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی تعاملی که با دستگاه‌ها داشته ایم، سیستم‌های موجود اطلاعاتی را ایجاد خواهیم کرد تا دستگاه‌ها به یکدیگر متصل باشند و سازمان امور مالیاتی بتواند از اطلاعات آن بهره مند شوند؛ این سیستم اطلاعاتی در دستور کار قرار گفته است و امیدواریم در سال جاری محقق شود.
در همین زمینه، افشین پروین پور، کارشناس مسکن، سه روز پیش گفته بود: در شرایط سخت اقتصادی کنونی که قیمت‌ها در بازار مسکن بالاست باید سامانه اطلاعاتی را در این بخش تشکیل دهیم؛ تا زمانی که  این کار را انجام ندهیم هیچ کنترلی بر سوداگری نخواهیم داشت.
وی ادامه داده بود: بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی باید سال 94 سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی می‌کرد، اما سازمان ملی زمین و مسکن در آن زمان این کار را انجام نداد تا امروز ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی در اختیار نداشته باشیم.
گفتنی است، عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی دو سال پس از الزام قانونی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل وقت سازمان ملی زمین و مسکن، مأموریت راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور را با توجه به اهمیت آن ابلاغ کرد.
در بخشی از این نامه به عظیمیان تأکید شده بود: «با توجه به اهمیت و حساسیت سامانه مذکور و قابل اتکا در زمینه املاک و نحوه تصرف آنها در کشور از یک سو و همچنین انجام وظیفه قانونی محوله به این وزارت ضرورت دارد با تجهیز همه امکانات آن سازمان نسبت به تولید سامانه مذکور در اسرع وقت اقدام گردد.»
اما عظیمیان وقتی سازمان ملی زمین و مسکن را به‌دلیل بازنشستگی ترک کرد که هیچ خبری از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان نبود، تا اینکه اسلامی وارد وزارت راه شد و پس از حدود یک سال از تصدی‌گری وی در این وزارتخانه اعلام کرد این سامانه تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.
لازم به ذکر است، با وجود اینکه آخوندی ظاهرا دستورات این سامانه را ابلاغ کرده بود اما با عدم پیگیری آن و کوتاهی‌های انجام گرفته درخصوص راه‌اندازی این سامانه، مسئولیت نبود اطلاعات کافی و دقیق در زمینه خانه‌های خالی متوجه ارکان مدیریتی سابق وزارت راه و شهرسازی است.
بر همین اساس، اسلامی در 16 تیر ماه گفته بود: باید یک سامانه جامع املاک و اسکان را طبق قانون وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌کرد، در دوره مدیریت قبلی گفتند وزارت راه و شهرسازی را از این کار معاف کنید و با این بهانه که وزارت راه و شهرسازی بانک اطلاعاتی ندارد آنرا به شهرداری‌ها بسپارید.