kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

ارتش نیجریه تظاهرات حامیان شیخ زکزاکی را به خاک و خون کشید

شهر شیعه‌نشین کادونا در نیجریه روز سه شنبه برای چندمین بار متوالی، شاهد تظاهرات هزاران معترض به بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی سران دولت این کشور در قبال وضعیت جسمانی شیخ «ابراهیم زکزاکی» بود. برغم آرام بودن این راهپیمایی ارتش نیجریه مردم را به گلوله بست.

همزمان با نگرانی‌های فراوان پیرامون وضعیت سلامت شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه، روز سه شنبه تظاهراتی در این کشور و در حمایت از زکزاکی و همسر ایشان برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، ساعاتی پس از آغاز این راهپیمایی آرام، ارتش نیجریه به سمت معترضین شلیک کرد و مردم را به خاک و خون کشید. گزارش‌های اولیه شهادت دو تن از معترضان را تایید کرده. یکی از شهدا نوجوانی 13 ساله است. حامیان زکزاکی، رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» در این دور از اعتراضات ضمن حمل دست نوشته هایی، به ادامه بازداشت غیرقانونی اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری زکزاکی  شده بودند. بر اساس شنیده‌ها، نیروهای امنیتی نیجریه همچنین در این تظاهرات، حداقل ۴۰ نفر معترضان را دستگیر کردند. با وجود انتشار تصاویری از مجروحین، آمار دقیقی از شمار آنها اعلام نشده است.
زکزاکی از آذرماه ۱۳۹۴ و به دنبال یورش سخت نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در بند زندان‌های نیجریه است. او که چهار فرزند پسر خود را در جریان این یورش از دست داده هنوز حاضر نشده در برابر رژیم تحت کنترل سعودی‌ها در نیجریه کوتاه بیاید.
 روز گذشته، «مرضیه هاشمی»، مجری آمریکایی و مسلمان شده پرس تی وی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما (که متن کامل آن به زودی منتشر می‌شود) ضمن اعلام اینکه وی کمپین‌هایی را علیه جنایت دولت نیجریه به راه انداخته از جامعه اسلامی خواست تا نسبت به این موضوع واکنش قاطع تری داشته باشند. هاشمی همچنین از حمایت‌های کورکورانه آمریکا و پادوهای آنها از جمله سعودی در موضوع زکزاکی به شدت انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها فکر می‌کنند با زندانی کردن زکزاکی می‌توانند تفکرات اسلام حقیقی را در بند بکشند. حال آنکه تفکرات اسلام حقیقی با سرعت بسیار زیاد در حال گسترش و پیشروی است».