kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

ارزیابی دو مقام سابق آمریکا فشار حداکثری کمانه کرده است(خبر ویژه)

در حالی که وزیر دفاع اسبق آمریکا می‌گوید تاکتیک فشار حداکثری در مورد ایران جواب نمی‌دهد، مذاکره‌کننده سابق آمریکا در خاورمیانه تصریح کرد: ایران در حال اعمال فشار حداکثری به آمریکاست.



لئون پانه‌تا وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه  با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تصریح کرد: تاکتیک فشار حداکثری ترامپ در مورد ایران به علت فقدان یک راهبرد بلندمدت جواب نمی‌دهد.
پانه‌تا گفت: من شک دارم که ترامپ واقعا می‌داند چه کاری انجام می‌دهد.
وی با اشاره به عقب‌نشینی ترامپ از ادعای حمله به ایران گفت: من تاکنون چنین چیزی شاهد نبودم. چون معمولا زمانی که شما در حال بحث راجع به عملیات نظامی هستید، این یعنی آنکه این موضوع در شورای امنیت ملی آمریکا به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تبعات و عواقب انتخاب هر گزینه‌ای دیده شده است. اگر واقعا تصمیم حمله لغو شده نشان می‌دهد فرآیند تصمیم‌سازی به طرز وحشتناکی، اشتباه است.
پانه‌تا با اشاره به اینکه وزارت دفاع آمریکا پس از استعفای جیمز ماتیس، شش ماه است توسط سرپرست اداره می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت، فرآیند تصمیم‌گیری را در مورد آنکه اقدامات نظامی بالاخره باید انجام بشود یا نشود، تضعیف می‌کند و حالا زمانی که شما با یک وزیر موقت سر و کار دارید، طبیعی است که این وزیر نه تنها در خصوص ارتش که در ارتباط با کاخ سفید نیز در موضع ضعف قرار دارد. این شرایط موجب تضعیف اقتدار رهبری وزارت دفاع آمریکا می‌شود.
وی درباره امکان تلافی توسط ایران در صورت هر نوع حمله آمریکا گفت: بله این واقعیت دارد. زمانی که در وزارت دفاع می‌خواستیم امکان حمله به سایت‌های موشکی یا تاسیسات دیگر ایران را بررسی کنیم، باید این را هم در نظر می‌گرفتیم که ایران نیز به طور جدی یا از طریق شلیک موشک‌هایش به پایگاه‌های نظامی‌مان در خلیج فارس یا با پرتاب موشک‌هایش به اسرائیل به این حملات پاسخ خواهد داد. چون آنها از  یک سامانه موشکی کارآمد برخوردارند.
پانه‌تا که زمانی هم رئیس سازمان سیا بوده، همچنین گفته است: ایران دارای چندین رویکرد است. آنها ظرفیت و توانایی هدایت جنگ‌های نیابتی نظیر حماس فلسطین در غزه، حوثی‌ها (انصارالله) در یمن و سایر را دارند و به این وسیله در واقع آنها انجام حملات در سایر نقاط این منطقه را مدنظر دارند. آنها واقعا از شماری از گزینه‌ها برای انجام اقدام متقابل برخوردارند. بنابراین این طور نیست که آمریکا به تنهایی و به سادگی، قادر به بمباران اهداف مدنظرش در ایران باشد و بهایش را نپردازد.
وی گفت: در خصوص تاکتیک‌های فشار حداکثری رئیس جمهور، نگرانم. در حالی که او در مورد کره شمالی از همین تاکتیک فشار حداکثری استفاده می‌کند اما ما هنوز طرح خاصی برای «هسته‌ای‌زدایی» این کشور نداریم. وی در زمینه تجارت نیز با اعمال تعرفه‌های تجاری به دنبال همین اعمال فشار حداکثری است و حال آنکه ما هنوز مسائل و موارد تجاری را برای خود، حل و فصل نکرده‌ایم. ترامپ در مورد ایران نیز به دنبال فشار حداکثری است اما نمی‌دانم چه راهبرد بلندمدتی را در خصوص این نوع تاکتیک‌ها تصمیم گرفته است.
در همین حال دنیس راس مذاکره‌کننده سابق آمریکا در امور خاورمیانه ضمن یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست تصریح کرد: ایران در مقابل فشارهای ترامپ، در حال اعمال فشار حداکثری به آمریکاست. ایران اعلام کرد از محدودیت ذخیره اورانیوم 3/5 درصد عبور کرده است. اقدام ایران سبب افزایش فشار بر اروپا می‌شود. دولت آمریکا قرار بود سیاست فشار حداکثری بر ایران را دنبال کند اما با وجود حملات از سوی نیروهای نیابتی، انجام عملیات خرابکارانه و اکنون نقض محدودیت‌های برجام، ما شاهدیم که ایران در حال اعمال فشارهای حداکثری است. ایرانی‌ها هرگز در مقابل فشارهای حداکثری تسلیم نمی‌شوند و به ما، دوستان و منافعمان در منطقه فشار وارد می‌کنند.