kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا به استفاده از FATF برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در روز پایانی نشست اخیر FATF نشان می‌دهد آمریکا از FATF برای کشف کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.


در ماه‌های اخیر، بارها کارشناسان درباره سوءاستفاده آمریکا از گروه ویژه اقدام مالی FATF برای اجرای تحریم‌ها هشدار داده بودند و آن را ابزار موثرتر شدن تحریم‌ها می‌دانستند، اما موافقین اجرای درخواست‌های FATF در داخل کشور، این موضوع را انکار می‌کردند و حتی مدعی بودند اجرای استانداردهای این نهاد بین‌الدولی باعث جلوگیری از افزایش فشارهای تحریمی خواهد شد. با این وجود، اظهارات صریح استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست اخیر FATF که در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا آمریکا برگزار شد و روز جمعه هفته قبل پایان یافت و ریاست این نهاد بین‌الدولی از نماینده آمریکا به نماینده چین منتقل شد، نشان می‌دهد که آمریکا از FATF برای کشف کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.
منوچین در روز پایانی نشست FATF گفت: «سرانجام، تحت ریاست ایالات متحده آمریکا، FATF روش‌هایی را آزمایش کرد که استانداردها بتوانند به‌طور موثر در مورد تهدید تامین مالی ‌اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، مبارزه کنند. کشورهای یاغی، تروریست‌ها، و سندیکاهای جنایی بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه، به منظور ادامه توسعه‌ اشاعه‌گری سلاح‌های کشتار جمعی خبره و ماهر شده‌اند. من این سازمان را تشویق می‌کنم تا کارهایی را که در اینجا انجام شد، به منظور اطمینان از اینکه خط‌مشی‌ها و کنترل‌های شبکه جهانی FATF به‌طور موثر مواجهه با این تهدید تکامل یافته را تکمیل کند».
به گزارش فارس، این اولین بار است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌طور رسمی اعلام می‌کند که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند.
به گزارش فارس، آمریکا برای اجرای دقیق‌تر و موثرتر تحریم‌ها، نیاز شدیدی به اطلاعات اقتصادی و مالی دارد تا جلوی دور زدن تحریم توسط ایران را بگیرد. آمریکا به بخش مهمی از اطلاعات که در نظام بانکی ایران تولید می‌شود، دسترسی ندارد. بنابراین برای دسترسی به این بخش، نیاز شدیدی به اجرای استانداردهای FATF توسط ایران دارد. در صورت دستیابی آمریکا به این اطلاعات، دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بسیار سخت‌تر خواهد شد.