kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

دلالان نمی‌گذارند قیمت گوشت پایین بیاید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اعلام کرد: زمانی که قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند، دلالان و واسطه‌ها به آن دامن می‌زنند اما اجازه کاهش قیمت این محصول پروتئینی در بازار را نمی‌دهند.




به گزارش ایسنا، مرتضی رضایی دیروز در حاشیه نشست نقش تشکل‌های جهادی در رونق تولید در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار و کاهش قیمت آنها نسبت به ماه‌های اخیر و سال گذشته هستیم اما زمانی که قیمت محصولات پروتئینی پایین می‌آید، دلالان اجازه کاهش بیش‌تر آن را نمی‌دهند و وقتی که بالا می‌رود به آن دامن می‌زنند. وی ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت دام زنده، کیلویی حدود ۳۵ هزار تومان است، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه نباید بیش از ۷۵ هزار تومان باشد و در این زمینه تشکل‌های تولیدکننده گوشت قرمز و بخش خصوصی می‌تواند ایفای نقش مناسبی کند.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و حاصلخیزی مراتع، زایش دام از شرایط خوبی برخوردار بود که همین امر موجب شد قیمت گوشت به طور متوسط در سطح کشور ۱۰ هزار تومان ‌کاهش یابد و به نقطه متعادلی برسد.
رضایی درخصوص واردات گوشت هم گفت: با توجه به آنکه موظف هستیم برای ذخایر استراتژیک واردات داشته باشیم، از ابتدای سال تا کنون ۳۴ تا ۳۵ هزارتن گوشت گوساله و چهار تا پنج هزار تن گوشت گوسفند وارد کشور شد.
وی افزود: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت گوشت نسبت به ایام قبل از عید کاهش پیدا کرده است که با ورود گوشت به بازار، مجدد قیمت‌ها شکسته می‌شود.
در همین رابطه، وزیر جهاد کشاورزی هم در تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور، گفته است: براساس گزارشی که طی مراحل مختلفی توسط مرکز آمار ایران ارائه شده جمعیت دام کشور کم نشده و تولید گوشت کاهش پیدا نکرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی با بیان اینکه مسائل ارزی و مشکلات اقتصادی سبب جهش قیمتی گوشت قرمز شد، افزود: دولت به این موضوع ورود کرده و در حال حاضر واردات به شکل لازم انجام می‌شود و قیمت‌ها آرام آرام طی سه ماه اخیر رو به کاهش است خصوصا قیمت دام زنده کاهش زیادی داشته که امیدوارم متعادل شود.
وی با تاکید بر اینکه مصرف گوشت سفید امسال نسبت به سال گذشته حدود پنج تا شش درصد افزایش یافته است، ادامه داد: این در حالی بوده که جمعیت کشور نیز یک درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت سفید و آبزیان افزایش یافته است. این عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز مقداری نامتعادل است ابراز امیدواری کرد که قیمت این محصول پروتئینی به تعادل برسد.
وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه تخصیص ارز 4چهار و هزار و 200 تومانی برای واردات گوشت قرمز از پایان سال 97 حذف شده و اکنون با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: براساس ابلاغیه رئیس‌بانک مرکزی به گمرکات حتی کسانی که ارز چهار هزار و 200 تومانی گرفته برای واردات گوشت دریافت کرده بودند زمانی که گوشت آنها وارد بندر می‌شود باید قبل از ترخیص
مابه التفاوت ارز چهار هزار و 200 تومانی و نیمایی را پرداخت کنند تا کالای آنها ترخیص شود.
گفتنی است قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته آشفته شد و از 100 هزار تومان هم فراتر رفت به طوری که این ماده پروتئینی حداقل برای مدتی با سفره بسیاری از مردم خداحافظی کرد.
با این وجود خبرها حکایت از آن دارد که با افزایش تولید و واردات، قیمت‌ها اندکی کاهش یافته ست.