kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

عملیات داکینگ یک نفتکش غول‌پیکر در بندرعباس

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر موفقیت‌آمیز بودن عملیات پایلوتیج، یدک‌کشی و داکینگ یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول‌پیکر 320 هزار تنی در بندرعباس گفت: تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با رقم زدن این اتفاق، در آستانه روز جهانی دریانوردی (25 ژوئن) رکوردشکنی کردند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل مکی‌زاده اظهار کرد: ظهر دیروز(دوشنبه سوم تیرماه) عملیات داکینگ سوپرتانکر Dore در مجتمع کشتی‌سازی بندرعباس(ایزوایکو) با موفقیت به انجام رسید.
وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» است که 333 متر طول و 320 هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.  مکی‌زاده تصریح کرد: عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش‌های سوپر‌تانکر به علت آبخور بالای آنها (22/5 متر) و محدودیت‌های مانوری این‌گونه شناورها، تنها در پایانه‌های دریایی مخصوص مانند جزیره خارک صورت می‌گیرد. معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک (داکینگ) از پیچیده‌ترین عملیات‌های مانوری کشتی‌ها است.مکی‌زاده اظهار کرد: برای نخستین بار است که عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران انجام شده و تا پیش از این نوع شناورها جهت انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در کشورهای خارجی مراجعه می‌کردند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یادآور شد: سال گذشته نیز، تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با انجام عملیات داکینگ ‌تانکرهای نفت‌کش 100هزار تنی، چندین بار در این زمینه رکوردشکنی کرده بود که امسال با داکینگ سوپر‌تانکر 320هزار تنی، این رکورد جهش چند برابری یافته است. سوپرتانکرها بزرگ‌ترین نفت‌کش‌های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفت‌کش‌های غول‌پیکر و نفت‌کش‌های کوه‌پیکر با ظرفیت‌های بیش از 160هزار تن وزن قابل بارگیری هستند.