kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱

رأی‌الیوم: ایران اقدام عملی را جایگزین تهدید کرده است(خبر ویژه)

یک تحلیلگر منطقه‌ای می‌گوید ایران سیاست پاسخگویی عملی به اقدامات آمریکا را در پیش گرفته است.



عبدالباری عطوان در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان و اظهارات اخیر درباره تهدید انتقال نفت از تنگه هرمز برخلاف دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا درباره ایرانی‌ها، نشان از تصمیم تهران برای پاسخگویی عملی به واشنگتن است.
دونالد ترامپ اخیراً در اظهاراتی که مجله تایم آن را منتشر کرد مدعی شده بود لحن ایرانی‌ها در مقایسه با زمان پیش از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 تغییر کرده و آنها دیگر شعار «مرگ بر آمریکا» سر نمی‌دهند و زیاد از آنها این شعار را نمی‌شنویم و احتمالاً دیگر این شعار را سر نخواهند داد.
این رویکرد ترامپ بسیار ساده‌لوحانه و غیرواقعی است و دو موضع را ثابت می‌کند؛ اول اینکه ترامپ شخصی سطحی به لحاظ سیاسی و فکری بوده و دوم از روش فکری متحدان عرب خود در منطقه خاورمیانه یعنی روش انشایی خالی از هرگونه منطق و ادله تأثیر پذیرفته است.
اتفاقات منطقه نشان دهنده این است که ایران از مرحله شعار به مرحله عملی کردن تهدیدهای خود رسیده است.
پر واضح است که ایران از مرحله دفاع به مرحله حمله و از شعار مرگ بر آمریکا به گام‌های عملی روی آورده است.
سخنان «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی بر اینکه موشک‌های بالستیک ایران قادر به هدف قرار دادن کشتی‌ها و تغییر توازن قوا است از روی تصادف نبوده بلکه پیامی تعمدانه به ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا است که اکنون سکوت کرده‌اند. ایران دیوارهای ترس را کنار زده و اجازه نخواهد داد که ملت آن تحت محاصره باشند.