kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۳۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت پاسخ دهد در ازای برجام چه دریافت کرده که به دنبال تصویب FATF است؟!

روزنامه آرمان روز پنجشنبه در یادداشت سرمقاله خود با عنوان «چرا دولت اصرار می‌کند؟» به موضوع تلاش دولت برای تصویب لوایح FATF پرداخت و نوشت: « کشور یا دولت باید بداند چه امکانات و امتیازاتی در این راستا ارائه می‌دهد و چه امکانات و امتیازاتی دریافت می‌کند. باید دید که آیا دولت با این نگاهی که هرازگاه‌ اشاره‌ای به تصویب قوانین مربوط به FATF دارد، در راستای نظم جهانی است یا خیر؟ اگر در راستای نظم جهانی است، باید پاسخ دهد چه امکاناتی را از عرصه جهانی دریافت کرده است. آخرین مورد که باید بررسی شود برجام است. یک توافق بین‌المللی صورت می‌پذیرد و در شورای امنیت و سازمان ملل مورد تصویب قرار می‌گیرد، با خروج یک کشور، کشورهای دیگر هم‌پیمان این تفاهم‌نامه‌ها قرارداد بین‌المللی چه رویکردی نسبت به آن دولت اتخاذ کردند؟ اروپا مرتبا بیان می‌کند که ایران نباید از برجام خارج شود! آیا این یک توافقنامه یکطرفه است که ایران نباید خارج شود یا در این توافقنامه تعهدات طرفین دیده شده؟ چطور است که بر این اساس آمریکا خودش را جدا کرده، زمان کُشی می‌کند و به مفادی که در آن توافقنامه ذکر شده بی‌توجه است؟ »



سرویس سیاسی–

این روزنامه در ادامه نوشت: «اینکه اروپایی‌ها بیان می‌کنند که ایران باید با قبول عضویت، اطلاعات کشور را -که بعضا نکته خاصی هم در آن نیست- ارائه دهد اما باید سؤال کرد در قبال آن‌چه چیزی دریافت خواهد کرد؟... نکته مهمی که باید به آن توجه کرد و کمتر به آن پرداخته شده، این است که اگر ایران تابع FATF بشود، برقراری رابطه با بخش وسیعی از نظام مالی بین‌المللی دشوار است».
اصرار بیش از حد دولت برای پیوستن به FATF
چه دلیلی دارد؟
این روزنامه در ادامه نوشت: اصلاح نظام بانکی را نه مجلس تصویب کرده و نه دولت لایحه آن را به مجلس داده، اما چنین اصلاحی از پیش زمینه‌های مهم است. در صورت پیوستن به FATF با اطلاعاتی که از ما به‌دست می‌آورند، علیه دولت و کشور زمینه‌سازی خواهند کرد و حتی ممکن است تحریم‌هایی در قالب‌های دیگری شکل بگیرد... در نهایت باید پرسید که اصرار بیش از حد چه دلیلی دارد؟ اگر به این سؤال‌ها پاسخ داده نشود کسانی خواهند گفت که دولت به جای اینکه کارهای لازم را انجام دهد، کارهایی که بر عهده‌دارد، به جای اینکه به ناکارآمدی‌ها توجه کند و کارهای ناتمام را انجام دهد، حالا می‌خواهد گامی بردارد که به کشور فشار خواهند آورد. برجام نمونه‌ای روشن از چنین فشاری است و در این میان اتحادیه اروپا چه قدمی برداشته است؟ اینستکس ثبت شده اما هنوز نه به‌دار است و نه به بار و منت هم می‌گذارند! درصورتی که منافع آنها از برجام تامین می‌شود ولی قدمی برای ایجاد تعادل برنمی‌دارند. این است که در وهله اول باید به‌اشکالات درونی خودمان رسیدگی کنیم.»
دغدغه منافع ملی یا ادامه فرافکنی
درباره سوءمدیریت اقتصادی؟
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارشی با تیتر «شعار مهم نیست؛منافع ملی برای ما اهمیت دارد» به اظهارات روحانی در جلسه هیئت دولت درباره عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال لوایح FATF پرداخت و از قول رئیس جمهو نوشت: «به خاطر بحث‌های جزئی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت‌بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید؛ امروز داریم ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را از دست می‌دهیم...فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است؛ چراکه به‌موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند، اما درعین‌حال مردم توقعاتی دارند که همه نهادها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش کنند... منافع ملی برای ما اهمیت دارد؛ شعار مهم نیست؛ ما باید منافع ملی و زندگی مردم را تضمین کنیم تا در آینده تاریخ نسبت به ما درست قضاوت کند.
گفتنی است آقای رئیس‌جمهور و رسانه‌های حامی دولت بهتر از هرکس می‌دانند که مشکل روابط بانکی زیر سر تحریم‌هاست و نه عدم تصویب دو لایحه FATF که لااقل 4 سال است موضوع آن مطرح است. در واقع وعده آقای روحانی و شبکه رسانه‌ای حامی دولت این بود که مشکلات مالی و بانکی با برجام حل می‌شود اما بدعهدی آمریکایی‌ها و سرهم‌بندی برجام باعث شد این خواسته عملی نگردد. در همین حال در حالی‌که اروپایی‌ها به صراحت می‌گویند نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، این چه منطقی است که آقای رئیس‌جمهور وعده حل مشکل، با تصویب و اجرای لوایح مربوط به FATF را می‌دهد و عملاًًً بهانه دست اروپایی‌ها برای فرار از پاسخگویی می‌دهد؟!
با رای مردم چه کردید
که آنها را از آمدن دیگران می‌ترسانید؟
روزنامه آرمان در مطلب دیگری با عنوان «اصلاح‌طلبان برسر دوراهي حضور» نوشت: « هر انتخاباتی شرایط خاص خود را دارد اما برخورد برخی اصلاح‌طلبان با مقوله انتخابات این‌گونه نیست و ترجیح همیشگی آنها حضور در پای صندوق‌های رأی و به دست آوردن بخشی از قدرت است. سیدحسین مرعشی، در این خصوص به ایلنا گفت که اصلاح‌طلبان راهی جز شرکت و حضور فعال در انتخابات در حد مقدوراتشان ندارند. با این وجود تنها دلیلی که سخنگوی کارگزاران برای اثبات ایده خود مطرح کرد، به مسئله عملکرد بد رقیب! در دوره‌های گذشته بازمی‌گشت.» اینکه عملکرد رقیب بد بوده، خود یک بحث مجزا می‌طلبد اما در جریان اصلاحات که پیروز انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا بوده، چه تناسبی میان وعده‌ها و عملکرد وجود دارد؟ اگر وضع به همین منوال کنونی پیش برود چه بر سر سرمایه مردمی اصلاحات خواهد آمد و چه کسی می‌تواند پاسخگوی سرمایه مردمی از دست رفته باشد؟»
این روزنامه در ادامه نوشت: « تکرار این پیروزی‌های قاطع به‌طور حتم با راهبرد تکراری ممکن نخواهد بود و مردم تنها از ترس رقیب دیگر حاضر به اعتماد به کسانی که نمی‌شناسند و کارنامه‌ای روشن ندارند، نخواهند شد.»
گفتنی است اصلاح‌طلبان هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، به همین خاطر همواره با ترفند «رقیب هراسی» برای رسیدن به قدرت دست و پا می‌زنند و پس از رسیدن به قدرت نیز برای فرار از پاسخگویی درباره کارنامه خود باز هم به آن متوسل می‌شوند. ترفندی که بسیاری از فعالان این جریان نیز از نخ نما شدن و بی‌نتیجه بودن آن اذعان دارند. طی روزهای گذشته مصطفی تاج زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از مجرمان امنیتی فتنه 88 در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق با توصیه به جریان متبوع خود مبنی بر اینکه شرکت در انتخابات با رویکرد رقیب‌هراسی، نتیجه ندارد تصریح کرده بود: «در مقطع کنونی، روش‌های جاری سیاست‌ورزی پاسخ‌گوی نیازهای زمانه نیست و به راهبرد جدید و برقراری مناسبات تازه‌ نیاز داریم. اگر رویکرد خود را در عرصه سیاست اصلاح نکنیم، درگیر مشکلاتی جدی خواهیم شد؛ برای مثال، جناح اصلاحات باید قبول کند شرکت در انتخابات با رویکرد رقیب‌هراسی دیگر نتیجه پذیرفته‌شده‌ای به ارمغان نمی‌آورد. بسیاری از مردم دیگر برای رأی‌نیاوردن فلان فرد، به نامزد رقیب او رأی نمی‌دهند.»
ترس مدعیان اصلاحات از تضعیف پایگاه اجتماعی
و شکست در انتخابات
روزنامه سازندگی، مصاحبه حسین مرعشی سخنگوی حزب سازندگی با یک خبرگزاری را منتشر کرده و به نقل از او نوشته است: «اصلاح‌طلبان راهی جز شرکت و حضور فعال در انتخابات ندارند و... مرجع و محور همه مسائل انتخاباتی در جریان اصلاحات، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده و این شورا نماد جبهه تازه تأسیس اصلاح‌طلبان ایران اسلامی و بالاترین رکن آن هم هست.»
مرعشی گفته است: «ما نمی‌توانیم کشور را به راحتی به جبهه پایداری بسپاریم...کسانیکه اصلاح‌طلبان را تشویق به شرکت نکردن در انتخابات می‌کنند... باید بدانند اگر این سیاست اعمال شود آنها باید حاکمیت مطلق جبهه پایداری در مجلس را بپذیرند.»
سازندگی در یادداشت دیگری با تیتر «از دست‌دادن موقعیت ها» به قلم مدیر مسئول خود آورده است: «...تا وقتی این‌گونه تصمیم گرفته شود و گوش شنوایی به انتقادات وجود نداشته باشد، شاهد نارضایتی عمومی مردم از عملکرد نمایندگان امید در مجلس خواهیم بود... واقعیت این است که اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند بازهم اصولگرایان روی کار می‌آیند».
شایان ذکر است مدعیان اصلاحات در یک‌سال گذشته تاکنون بارها علیه عملکرد ضعیف فراکسیون امید مجلس، شورای شهر پنجم و همچنین دولت دوازدهم گفته و نوشته اند؛ زیرا آنها نیک می‌دانند که عملکردشان در دولت و مجلس و شوراهای شهر که آبستن همه مشکلات و معضلات کشور بوده، باعث شده پایگاه رأی اصلاح‌طلبان ریزش کند. از همین روی است که آنها یا با انتخابات مشروط و یا با سناریوی نخ‌نمای «اگر ما نیاییم آنها می‌آیند» درصدد آنند آب‌ رفته را به جوی برگردانند.
عذرخواهی روزنامه اصلاح‌طلب از امام جمعه تهران
واکنش‌های گسترده به انتشار مطلب توهین آمیز در روزنامه اصلاح‌طلب و نه چندان مطرح «همدلی» علیه آیت‌الله سید احمد خاتمی از ائمه جمعه تهران و عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبری، موجب شد مدیر مسئول این روزنامه در شماره روز پنجشنبه از این شخصیت برجسته علمی عذرخواهی کند.
ولی‌الله شجاع پوریان، مدیرمسئول روزنامه همدلی در سرمقاله روز پنجشنبه این روزنامه نوشت: «نقل قول حجت‌الاسلام فاضل میبدی را صرف تقارن با یک عکسی که از روی بدسلیقگی و‌اشتباه انتخاب شده، نمی‌توان به یک شخص خاص آن هم شخصیت محترم و برجسته‌ای چون آیت‌الله سیداحمدخاتمی ربط داد! البته این موضوع نافی مسئولیت عوامل روزنامه نبوده و به رغم اینکه در روز انتشار این شماره اینجانب در دفتر روزنامه حضور نداشته‌ام، اما مراتب عذرخواهی و پوزش خود را از این شخصیت برجسته و انقلابی و مدافع محکم انقلاب و علاقه‌مندان به ایشان اعلام می‌دارم و اعتقاد راسخ دارم تفاوت و تنوع در اندیشه، مرام و تفکر در درون گفتمان اسلام و انقلاب نباید به میدانی برای تخریب بزرگان و سرمایه‌های معنوی نظام و انقلاب تبدیل شود و ضمن دلجویی از ایشان، فرآیندهای لازم جهت جلوگیری از تکرار این‌گونه ‌اشتباهات را در روزنامه تشریح کرده‌ایم.»
گفتنی است، روزنامه همدلی، ۲۶ خرداد ماه در صفحه نخست خود با انتشار عکسی و انتخاب تیتر مغرضانه‌ای، به آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران توهین کرده بود که با واکنش تند نهادها و تشکل‌ها از جمله مدیریت حوزه علمیه استان تهران و برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی مانند حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کیمسیون فرهنگی مجلس، رو‌به‌رو شد که خواستار برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این گونه اقدامات هتاکانه و جلوگیری از بروز رفتارهای خارج از چارچوب اسلامی و اخلاق رسانه‌ای شده بودند.