kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸

افزایش چراغ خاموش قیمت فرآورده‌های لبنی

در حالی که هفته گذشته قیمت شیر خام و انواع محصولات پرمصرف لبنی تا ۲۱ درصد افزایش یافت، تولیدکنندگان اخیرا به صورت چراغ خاموش محصولات خود را گران کرده‌اند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، در طول یک ماه اخیر تولیدکنندگان لبنیات درخواست‌های متعددی برای افزایش قیمت محصولات خود به انجمن تولیدکنندگان لبنیات ارسال کرده‌اند و انجمن نیز مستندات تولیدکنندگان را برای بررسی و در نهایت تغییرات قیمتی به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده است.آن طور که رئیس‌انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان به‌تازگی گفته بود «پیشنهادات مختلفی برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است اما در نهایت قرار است نظرات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها بررسی و بعد از آن تصمیم مناسب اتخاذ شود». با این حال بررسی‌ها از وضعیت درخواست تولیدکنندگان لبنیات در ستاد تنظیم بازار نشان می‌دهد هنوز به صورت رسمی مجوزی به تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها ارائه نشده اما آنها به صورت چراغ خاموش قیمت محصولات خود از جمله خامه، شیر و ماست را گران کرده‌اند.رئیس‌انجمن ملی حمایت از مصرف‌کنندگان در همین رابطه اظهار کرد: قرار بود درخواست تولیدکنندگان در ستاد نهایی و بعد از آن مجوز افزایش قیمت‌ها اعمال شود.
ابراهیمی گفت: انجمن به عنوان نماینده مردم از همان روزهای صدور مجوز افزایش قیمت شیر مخالفت‌های خود را اعلام کرد زیرا به اعتقاد ما قدرت خرید مردم کم شده و نباید با صدور افزایش بیشتر قیمت‌ها مردم را با مشکلات بیشتری مواجه کرد.وی افزود: حتماً چرایی افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را در جلسه هفته آینده انجمن بررسی و پیگیری لازم را برای اجرایی نشدن این موضوع انجام خواهیم داد. به اعتقاد ما مردم نباید تاوان افزایش هزینه‌های تولید را بدهند و دولت باید برای این موضوع فکر اساسی کند.
 بر اساس این گزارش، در حال حاضر مشاهدات نشان می‌دهد قیمت خامه 100 گرمی از دو هزار و 500 به سه هزار تومان، شیر یک لیتری کم چرب یک برند از چهار هزار و 100 تومان به چهار هزار و 900 تومان و برند دیگری شیر یک لیتری کم چرب خود را از چهار هزار و 700 هزار تومان به شش هزار و 500 تومان رسانده است. علاوه‌بر این شیریک لیتری پرچرب برند دیگری از چهار هزار و 500 تومان تا پنج هزار و 400 تومان و شیریک لیتری بدون لاکتوز از چهار هزار و 700 تومان به پنج هزار و 800 تومان در سطح بازار به‌فروش می‌رسد. همچنین ماست یک کیلو و نیم از هشت هزار و 500 تومان تا 9 هزار و 450 تومان و ماست سون 12 هزار و 300 تومان به چهارده هزار و 300 تومان رسیده است.
این در حالی است که هفته گذشته کارگروه تنظیم بازار قیمت شیرخام و انواع محصولات پر مصرف لبنی را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت شیر از چهار هزار و 450 تومان به پنج هزار و 400 تومان یعنی 21 درصد افزایش یافت.
گفتنی است سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرآورده‌های لبنی پرمصرف به صورت مستقیم و بی‌واسطه در سازمان میادین میوه و تره‌بار و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالا، عرضه می‌شود.