kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت

7 محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت رونمایی شد

در دهمین گردهمایی مدیران فناوری و رؤسای مراکز رشد فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از ۷ محصول فناورانه حوزه سلامت رونمایی شد.




به گزارش وبدا، این ۷ محصول شامل «هلیوم مایع دستگاهMRI»، «پنل روشنایی و ضد عفونی‌کننده ایمن برای انسان»، «اکسیژن‌ساز بای‌پپ»، «رادیولوژی دیجیتال»، «نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانو ساختار»، «دستگاه اتوکلاو FLASH22 » و «ماده موثره داروی سیتاگلیپتین» است.
هلیوم مایع دستگاه MRI که نقش خنک‌کننده این دستگاه را ایفا می‌کند برای اولین بار در ایران توسط گروه صنعتی شهید عارفی سازمان توسعه منابع انرژی توان ایران تولید شده و با تولید آن، ایران چهارمین کشور تولید‌کننده این مایع در دنیا به حساب می‌آید.
پنل روشنایی و ضد عفونی‌کننده ایمن برای انسان مدل ناهید دارای گواهینامه ثبت اختراع است و کاربردهایی مانند روشنایی محیط کار و بیمارستان، ضد عفونی‌کننده سطوح و هوا و ایمنی برای چشم و پوست نوزادان، اطفال و بزرگسالان دارد. این محصول توسط شرکت دانش‌بنیان صمصام شید تولید شده است.
اکسیژن ساز بای پپ یکی از محصولات شرکت دانش‌بنیان زیست تجهیز دانش پویا است که کم‌مصرف‌ترین و کم جا‌ترین اکسیژن ساز ۵ لیتر در دقیقه ایرانی موجود در بازار است که ۲۹۰ وات برق مصرف می‌کند.
دستگاه رادیولوژی دیجیتال به‌عنوان اولین دستگاه تولید مستقل شده ایرانی توسط شرکت دانش‌بنیان شیماپرتو ساخته شده که در داخل کشور طراحی و تولید شده و به جز ۳ قطعه، تمام قطعات آن ایرانی است. این محصول علاوه‌بر اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی، تا چند ماه آینده گواهینامه CEاروپا را اخذ می‌کند. ظرفیت تولید این محصول، ۱۵۰ دستگاه در سال است و قیمت آن نسبت به مشابه خارجی ۳۰ درصد کمتر است.
دستگاه اتوکلاو FLASH22 محصول شرکت دانش‌بنیان ایفا فراز آوینا است که دارای صفحه نمایش لمسی، سیکل فوق سریع در ۶ دقیقه، سیستم PLC و مانیتورینگ برای کنترل دما و فشار به صورت اتوماتیک است و قابلیت اتصال USB برای ذخیره‌سازی اطلاعات، قابلیت جابجایی آسان و مصرف برق فوق‌العاده کم را دارد.
نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار توسط شرکت دانش‌بنیان پردیس پژوهش فناوران یزد(آپاتک) است که به دلیل سازگاری زیستی، زیست فعالی و قابلیت اطمینان کاربردی در بدن، به‌طور گسترده برای کاربردهای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.
ماده موثره داروی ضد دیابت سیتاگلیپتین که تا پیش از این به کشور وارد می‌شد، بدون انتقال فنی و به صورت بومی توسط شرکت دانش‌بنیان حکیم فرایند شیمی ساخته شده است و ظرفیت تولید آن ۳ تن در سال و پاسخگوی نیاز کشور و ۷ شرکت تولید‌کننده این دارو است.
*تلاش دانشمندان کشور برای رفع نیازها
وزیر بهداشت در حاشیه رونمایی از 7 محصول فناورانه حوزه سلامت گفت: خوشبختانه در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه، دانشمندان ما در کشور به تلاش بیشتر فکر می‌کنند و امیدواریم که در آینده نزدیک، نیازهای کشور در حوزه سلامت را تامین و صادر کنیم.
سعید نمکی افزود: این 7 محصول فناورانه، تمام مراحل را طی کرده و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند و در بازار عرضه خواهند شد.
*اشتغالزایی شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای تحریم
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با‌ اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گفت: فضای تحریم باعث شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در مواردی هم که ورود نداشتند وارد شوند و فعالیت داشته باشند تا از این طریق، تولید‌اشتغال شود.
*رتبه 8 ایران
در تولید علم و تحقیقات دارویی جهان
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: تردیدی نیست که می‌توانیم عمده نیازهای خود در بخش دارو و تجهیزات پزشکی را با اتکاء به فناوران خود در کشور تولید کنیم. رضا ملک زاده با‌ اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری در بخش سلامت، افزود: در حال حاضر رتبه ایران در تولید علم و تحقیقات دارویی به رتبه ۸ در سطح جهان رسیده است و در هیچ رشته علمی به اندازه رشته داروسازی نتوانستیم پیشرفت کنیم.