kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۷
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

کند شدن روند مذاکرات ایران و 5+1 به دلایل سیاسی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 مستلزم حسن‌نیت و عزم سیاسی طرف غربی است.
«بهروز کمالوندی» در گفت‌وگو با ایرنا، مذاکرات دور پنجم ایران و گروه 5+1 در وین را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق جامع به کندی پیش می‌رود با دلایل سیاسی مرتبط است، چرا که توضیحات فنی ارایه شده کارشناسان و تیم مذاکره هسته‌ای ایران کاملا روشن و شفاف است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره بحث‌های مطرح شده در دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و 5+1 و اختلافات بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران تصریح کرد: موضوع اصلی در این گفت‌وگوها میزان و ظرفیت غنی‌سازی ایران است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تعیین میزان سالیانه ظرفیت غنی‌سازی ایران بر اساس واحد جداسازی (swu) و بر اساس برنامه‌های نیازهای عملی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود که در برنامه اقدام مشترک نیز بر آن تصریح شده است.
کمالوندی ادامه داد: اگر چه توافق دو طرف برای تعیین این میزان در برنامه اقدام مشترک قید شده است، اما باید در نظر داشت که مبنای تعیین، نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران است که به طور طبیعی باید بر اساس منطق پذیرفته شده بین‌المللی به تشخیص جمهوری اسلامی ایران ارائه شود.
وی یادآور شد: کارشناسان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای برنامه عملی و نیاز جمهوری اسلامی ایران را در قالب استانداردهای شناخته شده بین‌المللی با جزئیات به طرف مقابل ارایه کرده‌اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران بر اساس تولید انرژی و نسبت به منابع دیگر انرژی موجود (غیر هسته‌ای) مشخص شده است. ما نیازهای کشور را طبق اندازه‌ای که مورد توجه بوده است به لحاظ استدلال‌های فنی و تخصصی بیان کرده‌ایم و هیچ جای بحث و سؤالی نگذاشته‌ایم.
کمالوندی افزود: به نظر می‌رسد طرف مقابل بیش از بررسی ملاحظات فنی بر موضوعات سیاسی متمرکز شده و چنانچه عزم جدی و حسن‌نیت داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نیست.