kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
وعده یک مسئول: تا یک ماه آینده

قیمت میوه و صیفی‌جات 40 درصد کاهش می‌یابد

رئیس‌ اتحادیه بارفروشان تهران گفت: با افزایش خوب تولید میوه و صیفی‌جات پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در ماه آینده تا ۴۰ درصد کاهش یابد.




به گزارش صدا و سیما، مصطفی دارایی نژاد درباره وضعیت قیمت میوه و صیفی جات تصریح کرد:​ امسال به دلیل تولید خوب میوه و صیفی جات پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در ماه آینده تا ۴۰ درصد کاهش یابد. همچنین به دلیل افزایش تولید، قیمت میوه‌هایی مثل گیلاس، زردآلو، هلو، شبرنگ و... حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است البته این کاهش شامل میوه‌های واردتی مثل انبه، موز و آناناس نمی‌شود.وی با بیان اینکه به غیر از سیب زمینی، قیمت بقیه میوه‌ها و صیفی جات در سطح میدان تره بار رو به کاهش است اضافه کرد: با پایان فصل برداشت سیب زمینی دزفول و همچنین کم شدن ذخیره سیب زمینی از سردخانه‌ها به دلیل تامین نیاز کارخانجات تبدیلی مثل چیس و خلال با نیاز روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن، ​​ قیمت این محصول تا حدودی افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود تا ماه آینده با برداشت سیب زمینی همدان، کاهش یابد.
رئیس ‌اتحادیه بارفروشان تهران گفت: امسال به دلیل فراوانی آب، کشت هندوانه نسبت به سال قبل دو برابر شده که همین امر باعث شده تا صادرات این محصول رونق بگیرد.دارایی نژاد درباره حمل بار از میدان مرکزی میوه و تره بار به مقاصد صادراتی گفت: این امر کاملا قانونی است. زیرا با افزایش تولید محصولاتی مانند هندوانه که به علت بارندگی‌ها، بیش از نیاز کشور تولید شده، برخی محصولات صیفی، از میدان مرکزی میوه و تره بار، بارگیری و به کشور‌های همسایه مانند ترکیه صادر و حمل می‌شود.گفتنی است، سیب زمینی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ۵۹۵۰ تومان و در خرده‌فروشی‌ها شش تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین نرخ مصوب عمده‌فروشی هر کیلوگرم سیب زمینی نیز در میدان مرکزی میوه و تره بار چهار تا شش هزار تومان است.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم ، قیمت سیب زمینی در سطح شهر شش تا 9 هزار تومان است. هر کیلوگرم سیب زمینی در برخی فروشگاه‌های اینترنتی 9800 تومان قیمت گذاری شده که با تخفیف 9300 تومان به فروش می‌رسد.
بنا براین گزارش، رسانه وابسته به دولت چندی پیش قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی را پنج هزار تومان اعلام کرده بود و فروش بیشتر از این نرخ را ادعا دانست اما مشاهدات میدانی، نشان داد که قیمت بالاتر از ادعای این رسانه دولتی است.
از عمده دلایل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار داخلی، صادرات عنوان می‌شود. نیازی؛ رئیس ‌انجمن ملی سیب زمینی، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که طی چند روز آینده برداشت سیب زمینی در استان‌های گرگان و اصفهان به پایان می‌رسد و با ورود این محصول به بازار، قیمت‌ها شکسته می‌شود.