kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ایران باید به «آبه» پاسخ دهد که تنش با آمریکا را کاهش می‌دهد یا نه!

سرویس سیاسی-
در شرایطی که اکثر محافل سیاسی و رسانه‌ای مستقل دنیا، آمریکا را بدلیل خروج از برجام، ترک میز مذاکره و تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران عامل اصلی افزایش سطح تنش‌ها می‌دانند و بر رفتار‌های مخرب، غیرسازنده و ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران اذعان دارند، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در گزارشی تامل‌برانگیز توپ را به زمین ایران انداخت و نوشت: «در مقطع فعلی می‌توان گفت که آنچه قطعی است اهمیت سیاسی سفر آبه شینزو به تهران در روزهای سیاست فشار حداکثری آمریکا است و آنچه باید نتیجه آن را به انتظار نشست پاسخ ایران به پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش با ایالات متحده آمریکاست. پاسخی که آبه در حاشیه نشست گروه 20 در آینده‌ای نه چندان دور به اطلاع رئیس‌جمهور آمریکا خواهد رساند»!
این روزنامه مدعی اصلاحات به خوبی می‌داند که ما پیش از این با رئیسِ این واسطه‌ها یعنی دولت آمریکا مذاکره کرده‌ایم. مذاکره‌ای که به برجام ختم شد. به استناد گزارش‌های آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد ولیکن آمریکا هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به صورت فاحش برجام را نقض کرد.
از طرفی دیگر اگر هدف پیام‌رسان‌ها، کاهش تنش و حفظ برجام است، مخاطب اصلی این پیام، آمریکاست. این واسطه‌ها به جای ارائه وعده‌های سرِخرمن به ایران، باید از آمریکا بابت عهدشکنی در برجام سؤال کنند و واشنگتن را به اجرای تعهدات برجامی‌اش توصیه کنند.
اصلاح‌طلبان، بروکرات، فرصت‌طلب و استمرارطلب شده‌اند
روزنامه سازندگی در گفت‌وگو با فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تیتر خود نوشته است: «فرصت‌طلبی در کمین اصلاح‌طلبی».
فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این گفت‌وگو با بیان اینکه «اگر رسانه‌های اصلاح‌طلب عکس روحانی را در ماه ببینند، توده‌های مردم باور نمی‌کنند» گفت: اصلاح‌طلبان می‌توانند پای صندوق‌های رأی بیایند و توده‌های مردم را بیاورند و مجلس قوی‌تری را تشکیل بدهند و حتی در مقابل نظارت استصوابی مقاومت کنند.
وی ضمن گلایه از دولت روحانی به انتقاد از اصلاح‌طلبان، فراکسیون امید و شورای عالی اصلاح‌طلبان پرداخته و مدعی شده است که اصلاح‌طلبان با دولت «طلاق توافق» گرفته و با ملت هم «طلاق عاطفی».
در این مطلب آمده است: «اصلاح‌طلبان طیف هستند و بخشی از آنها استمرارطلب، بروکرات و فرصت‌طلب هستند. اینها اصیل نیستند و منافع خودشان را درنظر می‌گیرند. اینها وضع موجود را بزک می‌کنند. اینها وقتی وارد قدرت می‌شوند توجیه‌کننده وضع موجود هستند.»
این فعال سیاسی در پاسخ به سؤالی درخصوص شائبه‌هایی مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور گفت: «با استعفای زودهنگام موافق نیستم...ولی با اینکه شرط بگذارد که اگر این اقتدار به من برنگردد و من نتوانم در حوزه اقتصاد، فرهنگ، رسانه، جامعه و به‌خصوص سیاست خارجی به عنوان رئیس دولت و نفر دومی که از مردم رأی گرفته انجام وظیفه کنم، استعفا می‌دهم، موافق  هستم.»
و این همه در حالی است که مدعیان اصلاحات هیچ‌گاه از مسئولیت خود در قبال وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی و حمایت از دولتی که برآیند اتاق فکر آنان است، سخنی به میان نیاورده و اساساً مردم در نظر آنان جایگاهی ندارد جز استفاده ابزاری از قدرت و حرف از اینکه چگونه از مردم استفاده کنیم تا دوباره روی کار بیاییم!
اروپا به‌جاي «معجزه»، فقط «اقدام»كند
روزنامه آرمان در مصاحبه با یک دیپلمات پیشین نوشت: «وزیر خارجه آلمان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف، کماکان به گفتار درمانی و همچنین دادن وعده اکتفا کرد که مسئله تازه‌ای برای ایران نبود. مسئله تازه برای ایران آن بود که هایکو ماس اعلام کرد ما همه تلاشمان را می‌کنیم اما معجزه نمی‌توانیم بکنیم. به‌عنوان یک دیپلمات ایرانی به وزیر خارجه آلمان و سایر کشورهای اروپایی اعلام می‌دارم که لطفا معجزه نکنید، اقدام کنید».
اکنون بیش از یک‌ماه از ضرب‌الاجل 60روزه شورای عالی امنیت ملی کشورمان به اعضای باقی‌مانده در برجام سپری شده است. اما اعضای اروپایی برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده و به جای اجرای تعهدات، هر روز وعده سرِخرمن کانال مالی اینستکس- که حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا هم نیست- را مطرح می‌کنند. چندی پیش ظریف گفت که اروپا تنها حدود یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده است. اکنون ایران- به استناد 15 گزارش آژانس انرژی اتمی- تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده است. اکنون اروپا در برجام – و موارد دیگر از جمله حمایت تسلیحاتی از صدام در بکارگیری سلاح شیمیایی در 8 سال جنگ تحمیلی و...- به ما بدهکار است اما با گستاخی ژست طلبکار می‌گیرد و مدعی می‌شود که نمی‌توانیم در برجام معجزه کنیم!