kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰

کادوی تولد کاریکاتوریست‌های ایرانی به ملکه انگلیس (اخبار ادبی و هنری)

به بهانه برگزاری مراسم جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت بریتانیا در تهران، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» در گالری عالی حوزه هنری برپا شد.



سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» در نشستی خبری گفت: سفیر انگلیس در ایران در پی بازگشت دوران استعماری و نفوذ در ایران است. از همین رو دست به برگزاری افطاری، میهمانی‌های مختلط و این بار تولد برای ملکه انگلستان زده‌اند. هنرمندان انقلابی دغدغه این اتفاقات را دارند و باید با آگاه‌سازی و خلق آثاری که بتواند روشن‌کننده موضوع باشد، جامعه را نسبت به این رخدادها حساس کنند. وی توضیح داد: ما در پنج‌شنبه آتی شاهد برگزاری جشن تولد 93 سالگی ملکه انگلستان هستیم؛ جشنی که قرار است با تلاش سفیر انگلستان، راب مکر، در تهران برگزار شود. سفارت انگلیس کاسه گدایی به دست گرفته و گفته است هرکس که می‌خواهد در این جشن شرکت کند، مبلغی در حدود دوهزار پوند واریز کند تا بتواند در سفارت انگلیس به همراه سفیر تولد ملکه را جشن بگیرد. وی ادامه داد: از همین رو هنرمندان انقلابی در مدت زمان بسیار اندک تصمیم گرفتند تا به این موضوع پرداخته و نسبت به توطئه‌های این کشور چه در زمان گذشته که از حدود 300 سال پیش در ایران سفارت داشته و چه در زمان حال دست به تولید اثر بزنند. عنوانی که برای این نمایشگاه انتخاب شد، شعاری بود که بعد از جنگ جهانی دوم در حدود دو میلیون نسخه در قالب پوسترهایی چاپ شد تا در کشورهای مختلف پخش شود. «آسوده باش، من ملکه‌ام» شعاری استعماری است که به سیاست‌های سیاه انگلستان درخصوص تجاوز و پایمال کردن حقوق مردم سایر کشورها می‌پردازد.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی در ادامه نشست خبری تاکید کرد: 17 هنرمند انقلابی ظرف چند روز نزدیک 40 اثر را از سراسر ایران برای ما ارسال کردند و ما موفق شدیم در تاریخ 21 خرداد این نمایشگاه را دایر کرده و کتاب این نمایشگاه را نیز چاپ کنیم و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. من از طریق شبکه‌های اجتماعی، سفیر انگلیس را نیز به این نمایشگاه دعوت کرده و چند نسخه از کتاب و دی‌وی‌دی کاریکاتور و کارتون‌های این نمایشگاه را نیز برای سفارت ارسال خواهیم کرد. شجاعی طباطبایی ادامه داد: زمانی شاهد هستیم همه بیلبوردهای شهر تبلیغ تئاتر اولیورتویست را می‌کند؛ تئاتری که مورد انتقاد جامعه نمایش کشور قرار می‌گیرد اما اشرافی بودن و قیمت بلیت‌های این تئاتر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که باید دقت کرد که موضوع تئاتر مذکور به بحث استعمار ‌اشاره دارد. انگلیس می‌خواهد شعارها و رفتارهای خود را که بعد از انقلاب از دور خارج شده است مجددا زنده کند و بتواند در مسیر استقلال ایران خدشه ایجاد کند. این کشور شورایی به نام شورای فرهنگی بریتانیا دارد که از سال 1321 در سفارت انگلیس در ایران فعال است. هرچند شعار این شورا فعالیت فرهنگی است اما این شورا عملا به دست وزارت امور خارجه انگلیس اداره می‌شود تا سیاست‌های مداخله‌جویانه خودش را پیش ببرد. وی ادامه داد: آزادی‌بیان در این کشورها معنایی ندارد، و من در اولین کشوری که ممنوع‌الورود شدم همین کشور انگلستان به‌واسطه شرکت در مسابقه کاریکاتور هولوکاست بود. متاسفانه غرب با نشان دادن آزادی انتخابی و شعاری مردم جهان را فریب می‌دهد؛ در حالی که بسیاری از موضوعات یا در این کشور ممنوع است و یا دچار سانسور شدید قرار می‌گیرد.
گفتنی است، نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» تا پنجم تیر در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست.