kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
راهبرد فرودگاه در برابر فرودگاه

انصارالله این بار فرودگاه «خمیس مشیط» پنجمین شهر بزرگ عربستان را هدف قرار داد

در ادامه راهبرد فرودگاه در برابر فرودگاه انصارالله یمن، که با هدف واداشتن سعودی به گشودن فرودگاه مهم صنعا انتخاب شده، پهپادهای ارتش یمن این بار، پایگاه هوایی شهر «خمیس مشیط» را که در پنجمین شهر بزرگ عربستان است، مورد هدف قرار دادند.



سرویس خارجی-

انصارالله در آخرین هشدار خود به سعودی‌ها اعلام کرده بود، تا وقتی محاصره فرودگاه صنعا برداشته نشود فرودگاه‌های متجاوزان مورد حمله قرار خواهد گرفت. فرودگاه صنعا تنها تنفسگاه یمن برای رساندن غذا و دارو به بیماران و انتقال مجروحین است که سعودی‌ها آن را محاصره و تعطیل کرده و اجازه استفاده از آن را نمی‌دهند.
 این راهبرد جدید انصارالله است که می‌توان آن را «راهبرد فرودگاه در برابر فرودگاه» نامید. در چند هفته گذشته نیز انصارالله یمن با حملات پهپادی به فرودگاه‌های عربستان در نجران و جیزان عملا این راهبرد را به رخ سعودی‌ها کشیده است. حالا خبر رسیده به فرودگاه نظامی شهر «خمیس مشیط» واقع در استان عسیر عربستان حمله پهپادی شده است. به گزارش فارس، ارتش یمن وقوع این حمله به پایگاه هوایی ملک خالد در شهر «خمیس مشیط» را تایید کرده است.
شهر خمیس مشیط در منطقه عسیر (جنوب غرب عربستان) قرار دارد. این شهر از لحاظ تعداد ساکنین پنجمین شهر بزرگ عربستان به شمار می‌آید و از اهمیت تجاری زیادی برای این کشور برخوردار است. روز یکشنبه سخنگوی انصارالله یمن با انتقاد از تداوم محاصره فرودگاه صنعا گفت که متجاوزان باید بدانند که فرودگاه‌های آنها در تیررس نیروهای یمنی هستند: «باید به کشورهای متجاوز فهماند که فرودگاه‌های آنها در تیررس آتش یمن قرار دارد و بستن آنها و یا ایجاد اختلال کامل در کار آنها نزدیک‌ترین راه برای شکست محاصره فرودگاه صنعاء است». بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا به روی هواپیماها جهت انتقال بیماران به خارج یکی از بندهای توافق استکهلم در مورد یمن است. با این حال، ائتلاف سعودی و اماراتی به تعهد خود عمل نکرده‌اند و این فرودگاه بیش از چهار سال است که تعطیل شده است.
غافلگیری‌های بزرگ در راه است
«سرتیپ یحیی سریع»سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن نیز با تشریح دستاوردهای عملیات اخیر یگان پهپادی تأکید کرده در عملیات روز دوشنبه انبارهای تسلیحات و رادارهای پیشرفته و اتاق‌های کنترل پایگاه هوایی ملک خالد عربستان هدف قرار گرفت. یحیی سریع این را هم گفت گه: «ما نظام‌ سعودی و اماراتی را به توقف تجاوزگری توصیه می‌کنیم، چرا که ما غافلگیرکننده‌های بزرگ و بزرگی در اختیار داریم و روزهای آینده آن را فاش خواهیم کرد... بانک اهداف ما روز به روز گسترش می‌یابد و تمام اهداف خود را با صوت و تصویر مستند کرده‌ایم...از غیرنظامیان در عربستان و امارات می‌خواهیم از اهداف نظامی و حساس دور شوند، چرا که این اهداف برای ما اهداف مشروعی هستند...به‌فضل و لطف خداوند می‌توانیم چندین عملیات را در آن واحد بر اساس گزینه‌های در دسترس انجام دهیم.
هشدار پشت هشدار
در همین حال سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرده، طی روز‌های آینده فرودگاه‌های کشور‌های عضو ائتلاف سعودی را هدف قرار می‌دهیم. سلطان السامعی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: معادله فرودگاه‌ها باعث خواهد شد کشور‌های عضو ائتلاف ضد یمن در محاسبات خود بازنگری کنند. وی افزود، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌توانند فرودگاه‌ها و تاسیسات حساس کشور‌های عضو ائتلاف ضد یمن را هدف قرار دهند. وی ضمن‌اشاره به نقش پایگاه ملک خالد در کشتار مردم یمن در این باره تصریح کرد: «دو فروند پهپاد قاصف کی2، با دقت بالا اهداف مورد نظر را منهدم کردند. سامانه‌های راداری آمریکایی (مستقر در خاک عربستان) نتواستند ورود این پهپاد‌ها را شناسایی کنند. ما از تمام مراحل این عملیات تصویربرداری کردیم و ویدیو آن را داریم».
پشت پرده استعفای وزیر خارجه دولت مستعفی
همزمان با هشدارها و حملات پی‌در‌پی و پهپادی انصارالله به مراکز حیاتی سعودی-اماراتی منابع آگاه اعلام کردند که وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در اعتراض به اینکه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی به حاشیه رانده شده بود، از سمت خود کنار رفته است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، منابع آگاه اعلام کردند که خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از یک هفته پیش به دلیل اینکه از سوی عبدربه‌منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به حاشیه رانده شده، استعفا کرده است. منصورهادی مشغول بررسی این استعفا است.