kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
در بحبوحه ناآرامی ها

انقلابیون سودان «عبدالله حمدوک» را برای نخست‌وزیری معرفی کردند

انقلابیون سودانی روز گذشته ضمن معرفی نخست‌وزیر پیشنهادی خود و افرادی برای عضویت در شورای انتقالی، تاکید کردند آینده کشورشان باید در دستان خود مردم باشد نه کودتاچیان نظامی.



سرویس خارجی-

روز گذشته توده مردم سودان که دیگر از وضعیت موجود کشورشان به ستوه آمده و می‌خواهند برای همیشه از شر دخالت‌های «شورای نظامی» و سعودی‌ها رها شوند، در بحبوحه اعتراض‌های خود، «عبدالله حمدوک» را برای نخست‌وزیری پیشنهاد دادند. وی پیش از این وزیر امور مالی سودان بود. انقلابیون سودان همچنین پیش از این بارها اعلام کرده بودند تا برگزاری انتخابات در کشور و شکل گیری یک حکومت دموکراتیک، اعضایی از نهاد‌های مدنی هم باید در شورای نظامی حضور داشته باشند. برخی خبرها حاکی از اعلام اسامی 8 نفر است که البته هنوز جزئیات این خبر اعلام نشده است.
این تحولات در حالی است که شورای نظامی سودان با فرمان ریاض همچنان مشغول قتل عام متحصنین و معترضین است. بر اساس گزارش‌ها، در ساعات پایانی روز دوشنبه نیروهای امنیتی سودان سه تن از رهبران گروه «الحرکهًْ الشعبیهًْ لتحریر السودان» (حرکت ملت برای آزادی سودان)، به نام‌های «یاسر عرمان»، «مبارک اردول» و «خمیس جلاب» را به سودان جنوبی تبعید کردند.
گفتنی است تنش‌ها در سودان هفته گذشته وارد شرایط جدیدی شد و «عبدالفتاح البرهان» رئیس‌این شورای نظامی پس از دیدار با محمد بن سلمان در حاشیه اجلاس مکه و بازگشت به سودان، آتش را بر روی مردم بی‌گناه کشورش گشود. 118 نفر هنگامی که در یکی از میدان‌های خارطوم تحصن کرده بودند جان خود را از دست دادند. آمار قربانیان بر اساس گزارش‌های غیر رسمی 500 نفر هم اعلام شده است. مردم سودان هم البته بی‌کار ننشستند و از روز یکشنبه ، با نافرمانی‌های مدنی به مقابله با شورای نظامی و کودتاچیان پرداختند.
شورای نظامی اما در اقدامی که بیشتر جنبه سیاسی دارد و ظاهرا به نیت انحراف افکار عمومی مطرح شده اعلام کرده که کشتار مردم طبق دستور شواری نظامی نبوده و ارتش خودسرانه این کار را انجام داده است. شورای نظامی سودان همچنین در بیانیه خود اعلام کرده با خاطیان برخورد و آنها را محاکمه خواهد کرد. ادعایی که دور از واقعیت به نظر می‌رسد چون اعضای شورای نظامی از افسران عالی رتبه ارتش هستند.
«مثلث شر»
امروز تقریبا هیچ اختلافی بین کارشناسان سیاسی در اینکه امارات و عربستان آتش بیار معرکه سودان هستند وجود ندارد. در وجود ارتباط تنگاتنگ بین شورای نظامی سودان و این دو کشور ثروتمند عربی همین بس که، بخش قابل توجهی از نیروهای ائتلاف سعودی که مشغول کشتار مردم بیگناه یمن هستند، سودانی‌اند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به شخصیت «محمد حمدان حمیدتی»، نایب‌رئیس‌شورای نظامی سودان پرداخته و نوشته اوست که از ناحیه این شورا ارتباط تنگاتنگی با عربستان و امارات دارد. این روزنامه آمریکایی سپس با انتشار مستنداتی از برخی کانال‌های حمایتی عربستان و امارات از نیروهای واکنش سریع شورای نظامی در این کشور اعلام کرده که رهبران عربستان و امارات حمایت‌های مالی و تبلیغاتی گسترده‌ای را به نیروهای «واکنش سریع» سودان داده‌اند و دستوراتی را نیز به او ابلاغ کرده‌اند.
 این در حالی است که «حمیدتی» یکی از متهمان جنایت کشتار جمعی در دارفور نیز به شمار می‌رود. گزارش مذکور در عین حال به استقرار خودروهای زرهی اماراتی در خیابان‌های خارطوم‌اشاره می‌کند که زیر نظر نیروهای واکنش سریع شورای نظامی این کشور فعالیت می‌کنند.