kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
میراث شوم آمریکا و داعش

10 هزار منطقه باستانی سوریه تخریب و یک میلیون اثر باستانی دزدیده شده است

رئیس‌اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه طی گزارشی در‌باره میزان سرقت و قاچاق آثار باستانی این کشور، اعلام کرد که گروه تروریستی داعش و سایر تکفیری‌های مورد حمایت آمریکا ،10 هزار منطقه باستانی را در سوریه تخریب کرده و یک میلیون اثر باستانی را دزدیده‌اند.




در ارتباط با ابعاد فاجعه‌ای که آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق عوامل تروریستی خود به سوریه وارد کرده اند، هنوز نمی‌توان سخن گفت و این شناخت مسئله نیاز به گذشت زمان و تحقیقات گسترده ملی در این کشور دارد.
آثار باستانی سوریه نیز نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد و هنوز میزان خسارات واقعی به این بخش مشخص نیست. با این حال، مقامات دمشق گاه و بی‌گاه گزارش‌هایی را در این مورد، ارائه می‌دهند و از جمله این گزارشات، اظهاراتی است که «محمود حمود»رئیس‌اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک بر زبان آورده است؛ به گزارش خبرگزاری فارس، حمود گفت: به خاطر تجاوزات گروه‌های تروریستی مختلف، آثار باستانی سوریه در معرض یک فاجعه بزرگ قرار دارد.
وی اعلام کرد که دست کم 10 هزار منطقه باستانی سوریه در معرض نابودی، چپاول و حفاری‌های غیر قانونی قرار گرفته‌اند.
حمود با‌اشاره به اینکه تپه‌های باستانی‌، تمدن‌های متوالی را در خود جای داده اند، اظهار داشت که حفاری‌های غیر قانونی، تمدن سوریه را نابود کرده و گنج‌های آن را به یغما برده است.
حمود با بیان اینکه، دست کم یک میلیون اثر باستانی از طریق مرزها، به ویژه مرزهای مشترک با ترکیه، اردن و فلسطین‌اشغالی، از سوریه خارج شده است، اعلام کرد که ساختمان‌های تاریخی و بازارهای قدیمی نیز در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.
وی با‌اشاره به نقش نظامیان ترکیه در تخریب آثار باستانی سوریه، تصریح کرد که در حال حاضر در سوریه حفاری‌های وحشتناکی توسط گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه صورت می‌گیرد.
رئیس‌اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه با‌اشاره به تخریب مناطق باستانی مانند «تدمر» و معبدهای موجود در آنها و برخی آثار باستانی که قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد، تأکید کرد که 16 هزار لوح نوشته شده به خط میخی نیز سرقت شده‌اند.
حمود با‌اشاره به سرقت بیش از 6000 اثر باستانی از موزه «رقه» در زمان‌اشغال داعش ، اظهار داشت که بخش اعظم این آثار از طریق ترکیه به سایر مناطق جهان فرستاده شده است.
حضور داعشی‌های ازبک در سوریه
«عثمان خان علیموف» مفتی اعظم ازبکستان و رئیس‌شورای اداره مسلمانان این کشور، دوشنبه طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: براساس آمارها، 3000 شهروند ازبک در صفوف گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه حضور دارند و (علیه نظامیان این دو کشور)می‌جنگند و باید آنها را به کشور(ازبکستان) بازگردانیم.
وی به انتقال 156 تروریست ازبکی از اردوگاه «الهول» سوریه (محل نگهداری خانواده‌های عناصر داعش) به ازبکستان‌اشاره کرد و گفت: این افراد 9 خردادماه با پرواز ویژه عازم ازبکستان شده‌اند و عملیات بازگرداندن سایر تروریست‌ها نیز ادامه خواهد داشت.
در زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011،
تا کنون هزاران تروریست از جمهوری‌های روسیه و از طریق مرزهای ترکیه به سازمان‌های تروریستی سوریه پیوسته‌اند.