kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
یک کارشناس انرژی:

مشکلات امروز صادرات نفت ایران ناشی از خوشبینی به برجام است

یک کارشناس انرژی گفت:خوشبینی آقایان درخصوص برجام به این سمت حرکت کرد که آنها هرگز به سمت حل مشکلاتشان در زمینه فروش نفت نروند و امروز دقیقا از همین نقطه ضربه می‌خوریم.




صادق مردانی در گفت‌و‌گو با فارس درباره نحوه فروش نفت در دوره قبلی تحریم‌ها تصریح کرد: در دوره قبلی تحریم، میعانات گازی از تحریم‌های نفتی معاف نبود. حتی تعداد زیادی‌تانکر و سوپرتانکر به دلیل آنکه میعانات گازی را نمی‌شد فروخت وظیفه ذخیره‌سازی میعانات را در اختیار داشتند. به همین جهت تعداد قابل توجهی از سوپرتانکرها، روی آب فقط میعانات را نگهداری می‌کردند. خط لوله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز با اینکه هنوز راه‌اندازی نشده بود وظیفه نگهداری میعانات گازی را برعهده داشت.
وی ادامه داد: حتما آقای زنگنه به خاطردارند که در دوره تحریم‌های گذشته، کره ای‌ها که مشتری میعانات گازی ایران هستند نیز حاضر به خرید این فرآورده از ما نبودند و ما حجم قابل توجهی میعانات را در روی آب ذخیره می‌کردیم و حتما آقای زنگنه به یاد دارند که بعد از برجام توانستیم در مدت شش ماه میعاناتی را که روی آب ذخیره شده بود در دوره مدیریت آقای قمصری در امور بین‌الملل به فروش رسانیم.
 این کارشناس انرژی درباره اینکه معافیت خرید نفت برای برخی از کشورها در دوره قبلی از سوی کجا اعمال شد، گفت: معافیت خرید را آمریکا اعمال کرد. اول شش کشور را معاف کرد و بعد تبدیل به 12 کشور شد. تعدادی از کشورهای آسیای شرقی مانند چین و هند، ژاپن جزء این فهرست بودند  و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی مانند یونانی‌ها وایتالیایی‌ها نیز از ایران نفت خریداری می‌کردند.البته علت خرید نفت برخی از شرکت‌های اروپایی طلبی بود که از ایران داشتند حتی یک شرکت اروپایی ماهانه یک سوپر‌تانکر از ایران به دلیل طلبی که داشت از ایران نفت می‌خرید.
مردانی تصریح کرد: در آن موقع کشورهای خریدار نفت ایران رسما اعلام کرده بودند که نمی‌توانند واردات نفت از ایران را به صفر برسانند و آن موقع اوباما تصمیم گرفت که به این کشورها یک دوره زمانی برای صفر کردن خرید نفت از ایران بدهد. اوباما، این تصمیم را نیز گرفت که به ایران پولی پرداخت نشود و پول حتما در کشورهای خریدار نفت ایران بلوکه شود و اگر قرار باشد خریدی هم صورت گیرد خریدش از همان کشورها و حتی نوع خرید نیز اعمال شده بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در دوره قبلی تحریم‌ها، چین میزان واردات نفت از ایران را کاهش داد یا نه، گفت: برنامه آمریکا این بود که خرید نفت چین از ایران را کاهش دهد و معافیت‌هایی که داده بود را در مدت شش ماه و بعد یک سال کم می‌کرد. چینی‌ها در ظاهر این کار را انجام دادند اما چون ایرانی‌ها به صورت پنهانی نفت می‌فروختند، به همین دلیل سطح خرید نفت چین از ایران در مقطعی تثبیت شده و بعد حتی افزایش یافت.
 این کارشناس انرژی درباره هدف آقای زنگنه از ارائه اطلاعات غلط درباره تحریم‌های نفتی دوره قبلی، تصریح کرد: آقایان بعد از دوره برجام، شبکه‌ای که برای فروش نفت در دوره تحریم تشکیل شده بود را به دلایل مختلف تضعیف کرده و بعد منحل کردند و به قول برخی از مسئولان دولتی، اسامی عده‌ای که در این بین برای ایران کار می‌کردند منتشر شد و اتفاقاتی که نباید می‌افتاد اکنون افتاده است.
مردانی افزود: خوشبینی آقایان درخصوص برجام به این سمت حرکت کرد که آنها هرگز به سمت حل مشکلاتشان در این زمینه نروند. اما از طرف دیگر آمریکایی‌ها خیلی هوشمندانه عمل کردند و اتفاقاتی که در ایران رخ می‌داد را کاملا رصد می‌کردند و انحلال شبکه‌های فروش نفت ایران موجب شد تا آمریکایی‌ها وقتی دوباره ایران را تحریم کردند آقایانی که در وزارت نفت مشغول به کارند نتوانند مانند گذشته نفت بفروشند و عملا دستشان خالی شد. صحبت‌های آقای زنگنه نیز نشان می‌دهد که الان مسئولان فروش نفت ایران خیلی دست به عصا حرکت می‌کنند و برای هرکاری باید یک مجوز بگیرند.
وی ادامه داد: این شرایط موجب شده است که آقای زنگنه فکر کند علت آنکه در دوره قبلی تحریم، فروش نفت بهتر بود به خاطر سبک‌تر بودن شرایط تحریم بوده، در صورتی که اصلا این گونه نبود.