kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
روحانی در جمع شورای اداری استان لرستان:

تعامل سازنده با دنیا به معنای فروختن استقلال کشور نیست

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تعامل سازنده با دنیا به معنای فروختن عزت و استقلال کشور نیست بلکه تدبیر برای حل مشکلات مردم است.


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:  

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین روز سفر خود به لرستان در جمع شورای اداری این استان، با اشاره به این‌که «توسعه و پیشرفت، بدون تعامل سازنده با دنیا موفق نمی‌شود»، گفت: تعامل سازنده با دنیا به معنای فروختن عزت و استقلال کشور نیست بلکه تدبیر برای حل مشکلات مردم است.
وی با اشاره به این‌که «امروز چهره دیگری از ایران در افکار عمومی جهان وجود دارد»، افزود: لازمه توسعه و پیشرفت کشور، آرامش اجتماعی است.
روحانی ادامه داد: پرچمدار این کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی است و همه باید در اجرای سیاست‌های ابلاغ شده از سوی معظم له تلاش کنیم.
وی ابراز داشت: دولت خود را متعهد به عمل به اجرای سیاست‌های ابلاغی نظیر اقتصاد مقاومتی و یا اجرای شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌داند.
رئیس جمهور افزود: برنامه‌ریزی‌های ما براساس شرایط موجود است، ما منتظر کسی و یا قراردادی برای توسعه کشور نیستیم اما در عین حال از هر قراردادی که منافع کشور را تامین کند، استقبال می‌کنیم.
وی ثبات در اقتصاد داخلی، کاهش تورم و از بین بردن رکود را عاملی دیگری در جذب سرمایه‌گذاری ارزیابی کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذار مبنایش برای حضور ثبات و آرامش و امنیت است، اما متاسفانه در سال‌های قبل نوسان قیمت‌‌ها در بازارهای مختلف ساعت به ساعت بود و هیچ‌کس حاضر به حضور در این اقتصاد نمی‌شد.
روحانی در ادامه با اشاره به این‌که «دولت کارفرما، تجربه‌ای شکست‌خورده است و منجر به توسعه نمی‌شود» به مرور مشکلاتی نظیر بیکاری در استان لرستان پرداخت و گفت: این مشکلات و حل  آنها ، اولویت همه مسئولان نظام است و باید همه در کنار یکدیگر نسبت به حل این معضلات اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: باید از یک سو مزیت‌های نسبی کشور را برجسته کنیم و از سوی دیگر روابطمان را با دنیا بهبود بخشیم.
روحانی نیاز ایران برای توسعه را ۳۰۰ میلیارد دلار در مرحله کنونی ارزیابی و خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز داوطلبان زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.
روحانی در جمع علما، ایثارگران
و برگزیدگان استان لرستان
 رئیس‌جمهور  در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان این استان با بیان این‌که «علما و اندیشمندان حوزه بار ترویج دین و علم را بر عهده دارند»، گفت: روحانیت همیشه مرجع مردم بوده است و مردم مسائل خود را با کمک علما حل می‌کردند و این نعمت بزرگی است که خداوند به روحانیت داده است. روحانیت محبوبیت خود را از ائمه اطهار علیه‌السلام و پیامبر اسلام (ص) گرفته است. همه افتخار ما این است که مروج و مبین قرآن مجید و سیره پیامبر اسلام و ائمه اطهار باشیم. روحانیت جایگاه بسیار بلندی دارد و اگر گفته می‌شود که در استان لرستان آسیب‌های اجتماعی زیاد است، باید برویم در خانه روحانیت و بپرسیم چرا؟
وی با بیان این‌که «دولت مجری است و باید قانون را پیاده کند و وظایفی دارد که باید به آن عمل کند» افزود:‌ اما اساس وظیفه بر دوش همه ماست به خصوص فرهیختگان و شما باید توجه داشته باشید که بار مسئولیت شما از مردم عادی سنگین‌تر است. من از شما درخواست می‌کنم که بیشتر به صحنه بیایید و بررسی کنید که مشکلات مردم را چگونه می‌توان حل کرد.
روحانی ادامه داد: دنیا در پشت متجاوزان قرار داشت و این ملت با بزرگواری و با کمک امام(ره) خود در برابر تهاجم بیگانگان ایستادند و مقاومت کردند. ما یک ملت تن‌ها بودیم و با یک امامی که چون کوه ایستاده بود با دنیایی از عشق، ایمان و فداکاری و چه کار بزرگی را این ملت خلق کردند و چه حماسه‌ای را به وجود آوردند و هیچ‌گاه مردم ما خسته نشدند و در برابر دشمن سر تسلیم و تعظیم فرود نیاوردند.
وی خاطرنشان کرد: ما همه از جمله دولت وامدار خانواده ایثارگران هستیم البته علاوه بر وامدار بودن شرمسار  آنها  نیز هستیم که نمی‌توانیم همه امکانات و خدمات لازم را که حق آنهاست به  آنها  اعطا کنیم.
روحانی با بیان این‌که «اولین مسئله در استان لرستان مسئله بیکاری است که این مسئله رنج‌آور و نگران‌کننده است» گفت: یک راه حل آن دادن وام‌های زودبازده است که این خود باعث می‌شود که یک عده بیکار تبدیل به بیکار بدهکار شوند. راه حل اشتغال این است که زمینه لازم در صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم شود تا مردم در این عرصه‌‌ها حضور پیدا کنند. البته بخشی از پروژه‌‌ها را نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که بر عهده کارآفرینان باشد و باید خود دولت کمک کند و زمینه لازم را فراهم کند. مانند ساخت سد و یا احداث پتروشیمی که خوراک لازم برای پتروشیمی را دولت باید فراهم کند.
وی تصریح کرد: ما یک سری افراد تحصیلکرده در استان لرستان داریم که در رشته‌هایی درس خوانده‌اند که برای آن رشته‌‌ها در استان شغل نیست و برای رشته‌های دیگر شغل هست ولی آنها تخصص ندارند. باید یک برنامه‌ریزی دقیق بین بازار کار و دانشگاه انجام شود. البته ما وزارت کار و تعاون را مامور کرده‌ایم که در این استان یک فعالیتی را برای دادن مهارت به افراد تحصیلکرده ایجاد کند به نحوی که افراد بتوانند در استان یا استان‌های همجوار کار کنند.
پاداش ویژه رئیس جمهور
برای تیم ملی فوتبال
رئیس‌جمهور بعد از پایان سفر دو روزه خود به استان لرستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد این‌که آیا اگر تیم فوتبال به مرحله بعد مسابقات جام جهانی صعود کند پاداش ویژه‌ای برای  آنها  در نظر گرفته‌اید؟ گفت: بازیکنان تیم ملی ما در بازی اول خوب ظاهر شدند و مقصود ما بالاتر از بحث پیروزی حضور شجاعانه  آنها  در میدان است و از فوتبالیست‌‌ها و بازیکنان محترم می‌خواهیم که حضورشان در مسابقه بعدی در برابر آرژانتین یک حضور شجاعانه و دلاورانه و با تمام توان باشد و با استفاده از تمام توان جسمی و فنی و تکنیکی در این مسابقه حضور پیدا کنند. ما یک بازی خوب می‌خواهیم و نتیجه هر چه باشد قابل قبول است.
وی افزود: اگر تیم ملی فوتبال از این مرحله عبور کند و به مرحله بعد صعود کند، دولت جایزه ویژه‌ای برای  آنها  در نظر دارد.
روحانی در تشریح سفر خود به لرستان با اشاره به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فراوانی که از لحاظ صنعتی، گردشگری و کشاورزی در استان لرستان وجود دارد ابراز داشت: با تکیه بر این توانمند‌ی‌‌ها، این استان می‌تواند توسعه پیدا کند و تا حدودی مسئله بیکاری و عدم اشتغال جبران شود.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در تحقق این امور گفت: 2 الی 3 سد ظرف امسال و یک الی 2 سد ظرف سال آینده در این استان به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از این سد‌ها برقی آبی است.
رئیس جمهور با بیان این‌که «استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در ارتباط با گردشگری دارد» به اهمیت رونق صنایع دستی در این استان اشاره کرد و ابراز داشت: 79 طرح برای این استان در نظر گرفته شده که امیدواریم این طرح‌‌ها تا پایان سال جاری یا در سال آینده به اتمام برسد.
وی افزود: دولت تصمیم گرفت که تمام اعتبارات عمرانی سال 93 در ارتباط با استان لرستان را کاملا تخصیص دهد و اعتبارات بیشتری نیز قرار است به استان اختصاص داده شود و در واقع برای امسال و سال آینده حدود 3 برابر از آنچه برای استان مصوب شده است تخصیص داده خواهد شد.
روحانی اظهار داشت: در کنار پتروشیمی لرستان قرار است یک شهرک صنعت پتروشیمی برای صنایع پایین‌دستی ایجاد شود و مقدمات این امر را وزارت صنعت و نفت با کمک یکدیگر انجام دهند ولی سرمایه‌گذاری اصلی را بخش خصوصی انجام خواهد داد.
وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: 3 هزار پروژه در کل کشور وجود دارد که برای اتمام آنها اعتبار عظیمی نیاز است. ما روزی که کلنگ یک پروژه را می‌زنیم تدبیر این است که تا آخرش را ببینیم، یعنی در آغاز یک پروژه و کلنگ‌زنی آن باید پایان کار را نیز مد نظر قرار دهیم.
رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: ما قول‌هایی که به مردم می‌دهیم بر اساس توانمندی‌هایی است که داریم.
گفتنی است؛ رئیس‌جمهور  روز پنج‌شنبه به سفر دوروزه‌اش به استان لرستان پایان داد و به تهران بازگشت.