kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
مقامات سیاسی آمریکا:

همکاری عملی با ایران درباره عراق مطرح نیست

در حالی که ایران صراحتا اعلام کرده است که با آمریکا در مورد تحولات عراق مذاکره نخواهد کرد اما این مسئله در میان دولتمردان آمریکا به بحث ‌ها و مجادلات سیاسی منجر شده است.

 در همین ارتباط رئیس‌جمهور آمریکا طی اظهاراتی دو پهلو و مبهم در کاخ سفید  گفت:  که ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در حل بحران عراق داشته باشد.
به گزارش واشنگتن پست اوباما  افزود: از دیدگاه ما چنانچه ایران همان پیامی را به دولت عراق ارسال کند که ما ارسال می‌کنیم، می‌تواند نقشی سازنده ایفا کند و این پیام این است که عراق تنها در حالتی می‌تواند یکپارچه باشد که همه‌جانبه عمل کند و حقوق سنی‌ها، کرد‌ها و شیعیان همگی محترم شمرده شود.
به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا  نیز روز پنجشنبه درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا درباره حوادث اخیر عراق گفت: ایالات متحده تنها به مشورت و گفت‌وگو با ایران در این باره تمایل دارد و نمی‌خواهد همکاری‌های عملی با ایران داشته باشد.
وی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی گفت: آنچه که من اعلام می‌کنم مبنی بر اینکه ما تنها تمایل گفت‌وگو و مذاکره با ایران درباره عراق داریم این است که ایرانیان می‌دانند ما به چه فکر می‌کنیم و ما نیز می‌دانیم آن‌‌ها در فکر چه چیزی هستند تنها در اینجا به اشتراک گذاشتن اطلاعات مدنظر است.  وی درباره همکاری عملی ایران و آمریکا درباره عراق گفت: ما هنوز در این باره فکر نکردیم و اکنون بر روی میز مطرح نیست.
درحالی که اوباما و جان کری به صورت مبهم و دو پهلو  درباره همکاری با ایران در زمینه حل و فصل بحران عراق صحبت کرده‌اند، رئیس مجلس نمایندگان این کشور  تاکید کرد که دولت اوباما به هیچ وجه نباید برای دفع وضعیت بی‌ثباتی در عراق با ایران همکاری کند.  جان بوینر،  با در نظر گرفتن احتمال همکاری ایران و آمریکا درباره‌ی عراق گفت من فقط تصور می‌کنم که دوستان ما در منطقه در این باره چه خواهند گفت و مدعی شد: متحدان ما فکر خواهند کرد که ما به سراغ ایران می‌رویم در حالی که ایرانیان نه تنها در سوریه و لبنان بلکه در فلسطین از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.  دیک چنی معاون پیشین رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز با انتقاد شدید از سیاست‌های اوباما بخصوص در حوزه عراق اعلام کرد: تنها یک فرد احمق می‌تواند باور کند که سیاست آمریکا در عراق باید به ایران واگذار شود.