kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد

خطر بحران‌آب در 517 شهر کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از خطر بحران آبی در 517 شهر کشور خبر داد.
اصفهان - خبرنگار کیهان:

«حمیدرضا جانباز» در آیین افتتاح سامانه هوشمند و جامع 122 مدیریت اطلاعات تاسیسات آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: هم‌اکنون دو شهر در هرمزگان و دو شهر در کرمان و گیلان در وضع جیره‌بندی قرار دارند که با ادامه وضع کنونی 12 کلانشهر کشور نیز در تابستان امسال با افت فشار در برخی ساعات روز مواجه می‌شوند که اصفهان هم از جمله این شهرهاست.
وی از آبرسانی به5600 روستا با تانکر خبر داد و گفت: تعدادی از مجتمع‌های آبرسانی روستایی هم با مشکل تامین آب مواجه شده‌اند.
وی میزان هدر رفت آب آشامیدنی کشور را 25/5 درصد در سال 92 اعلام کرد و افزود: این میزان امسال به24/7 درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از این میزان 14 درصد هدر رفت از شبکه‌های توزیع وبقیه مربوط به بی‌دقتی در تجهیزات اندازه‌گیری یا آب‌های مصارف است که درآمدی برای آبفا ندارد.
وی با بیان اینکه 10 تا 25 درصد اعتبار آبفای کشور برای جلوگیری از هدر رفت و بازسازی شبکه‌های انتقال هزینه می شود افزود: قراردادهایی به مبلغ 25 هزار میلیارد ریال، در سال جاری برای تکمیل بیش از 270 طرح فاضلاب کشور با بخش خصوصی منعقد شده است.
جانباز هنگام بازدید از طرح‌های آب و فاضلاب شهرستان مبارکه در استان اصفهان افزود: از شروع اجرای برخی از این طرح‌ها بیش از 15 سال می‌گذرد اما به علت مشکلات اعتباری تکمیل نشده است.
وی گفت: به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی روند اجرای این طرح‌ها بسیار کند است و باید با استفاده از ظرفیت صنایع و شرکت‌های بخش خصوصی، سرعت  اجرای پروژه‌ها را افزایش دهیم.
وی به عملکرد مورد قبول بخش خصوصی در اجرای طرح‌های آبفای کشور اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون 70 طرح آب و فاضلاب کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست.
وی اظهار کرد: در بودجه سال 93 بالغ بر 37 هزار میلیارد ریال برای اجرای برخی از طرح‌های آبفا با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان برای طراحی سامانه هوشمند و جامع آب و فاضلاب که برای نخستین بار در کشور انجام شده است 5 میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در حاشیه افتتاح دو حلقه چاه در فلاورجان از اتمام طرح آبرسانی به 15 روستا در فلاورجان تا پایان سال خبر داد.