kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
وزیر نفت:

توسعه پارس‌جنوبی از اولویت‌های وزارت نفت است

وزیر نفت گفت: توسعه پارس‌جنوبی از اولویت‌های صنعت نفت است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بیژن نامدار زنگنه در نشست رئيس مجلس با پیمانکاران و مجریان پارس جنوبی افزود: توسعه و تکمیل فازهای 12 و 15 و 16 و همچنین فازهای 17 و 18 اولویت اول در پارس‌جنوبی است و امسال بر روی این فازها تمرکز می‌کنیم.
وزیر نفت بیان کرد: با توسعه فازهای 12 تا 18 پارس‌جنوبی بیش از 100 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود و این بسیار مهم است.
زنگنه خاطرنشان کرد: تکمیل فازهای پارس‌جنوبی از نان شب هم واجب‌تر است و امسال تلاش می‌کنیم در توسعه فازهای پارس جنوبی به نتایج لازم برسیم.
وزیر نفت افزود: هم‌اکنون 17 فاز به شکل همزمان در پارس جنوبی در دست اجراست و تا 3/5 سال آینده پرونده توسعه فازهای پارس‌جنوبی بسته می‌شود.
زنگنه مطرح کرد: تاکنون 30میلیارد دلار برای اجرای ‍17 فاز پارس‌جنوبی هزینه شده است که برای تکمیل آنها بیش از 20 میلیارد دلار دیگر نیاز داریم.
وزیر نفت گفت: وزارت نفت، مقدمات لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت آماده کرده است.
وی افزود: در صورت نهایی شدن توافقات ژنو در گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 5+1، وزارت نفت برای جذب و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این بخش آماده است.
وزیر نفت گفت: هم‌اکنون تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی روزانه 320 میلیون متر مکعب است که تا سه سال آینده با تکمیل فازهای پارس‌جنوبی به یک میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد.
وی ادامه داد: 10 فاز میدان گازی پارس‌جنوبی وارد مدار شده که امسال با بهره‌برداری از بخشی از طرح‌های در دست اجرا 100 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
وی افزود: با بهره‌برداری از 17 فاز در دست اجرای پارس جنوبی سالانه 50 میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده می‌شود. وزیر نفت افزود: هم‌اکنون کشور قطر روزانه بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌کند، در حالی که ایران تنها بیش از 320 میلیون متر مکعب به طور متوسط در روز از این میدان تولید دارد.
وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس‌جنوبی مشکل تامین گاز کشور در زمستان امسال برطرف می‌شود.
نامدار زنگنه افزود: فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از طرح‌های مهم در دست اجرای وزارت نفت است و فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلار تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. زنگنه اظهار کرد: برای تکمیل این طرح به یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است.