kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
وزارت بهداشت هشدار داد

24 میلیون ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند

رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه 18 میلیون نفر در کشور کم تحرک هستند، اعلام کرد: 24 میلیون نفر به چاقی یا اضافه وزن دچارند و 10 میلیون نفر فشار خون بالا دارند.
 

بهزاد دماری روز پنجشنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، حوادث ترافیکی را مهم ترین علت مرگ گروه سنی جوان کشور یعنی افراد 15 تا 49 سال عنوان کرد.
وی با بیان اینکه چهره بیماری‌‌ها در کشور به سمت بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های واگیر نوپدید تغییر کرده است، افزود: از 380 هزار مرگ ثبت شده در سال 90، 31 هزار مورد براثر سوانح، 92 هزار مرگ براثر سکته قلبی، 43 هزار مورد براثر سکته مغزی و 30 هزار مرگ نیز به علت ابتلا به سرطان بوده است.
وی اظهار داشت: شرایط سلامت مردم به گونه‌ای است که 10 میلیون نفرشان سیگار و قلیان و 47میلیون نفر کمتر از پنج واحد میوه در روز استفاده می‌کنند.
همچنین در این همایش که روزهای پنج شنبه و جمعه در وزارت بهداشت برگزار شد، معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: مردم کشورمان می‌توانند 85 سال عمر عاری از ناتوانی و معلولیت داشته باشند در حالی که مردم در سنین 40 و 50 سال به انواع ناتوانی‌‌ها مبتلا می‌شوند.
به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری فشار خون بالا، دیابت، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، چربی خون بالا و مصرف سیگار را به عنوان عوامل وقوع 50 درصد مرگ‌‌ها در کشور معرفی کرد .
وی در ادامه در رابطه با آسیب‌شناسی این مشکلات به مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل بروز فشار خون اشاره کرد و گفت: مصرف نمک در میان ایرانیان روزانه پنج تا 10 گرم است در حالی که مردم کانادا روزانه 8 / 1 تا 5 / 2 گرم نمک استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: اگر این میزان مصرف کاهش نیابد و یا کنترل نشود، فشار خون و در پی آن سکته‌های قلبی و مغزی هم کنترل نمی‌شود.